بازگشایی مرزهای ریلی و جاده‌ای بین ایران و ترکمنستان با تمهیدات پیش‌بینی شده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز ۲۱ خرداد (۱۰ ژوئن) انجام خواهد شد.

تریلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان روز یکشنبه ۱۱ خرداد  گفت: زمان بازگشایی مرزهای ریلی و جاده‌ای ایران و ترکمنستان که به خاطر شیوع کرونا بسته است، طبق توافق اولیه ۱۲ خرداد ماه جاری تعیین شده بود که به دلیل انجام عملیات ضدعفونی برای عبور واگن‌های راه‌آهن و کامیون‌های حامل بار هفته آینده انجام خواهد شد.

غلامعباس ارباب خالص افزود: زمان بازگشایی مرزهای دو کشور بر اساس نشست ویدئو کنفرانسی دیروز کارگروه فنی مشترک متشکل از نمایندگان رسمی وزارتخانه‌های راه، بهداشت و درمان، کشاورزی، مرزبانی، گمرکات و امور خارجه دو کشور، روز ۲۱ خرداد ماه جاری تعیین شده است.

وی ادامه داد: در این نشست طرفین ضمن انجام مذاکرات کارشناسی مربوط به چگونگی بازگشایی مرزها و تبادل اطلاعات فنی و بهداشتی کریدورهای ایجاد شده ضد عفونی، پروتکل بهره‌برداری از این تاسیسات را به امضا رساندند.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: رایزنی‌های مستمر دیپلماتیک و سیاسی بطور روزانه برای بازگشایی مرزها با هدف ازسرگیری صادرات، ترانزیت و تبادل کالا با ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه طی هفته‌های اخیر با کشورهای ترکمنستان و ازبکستان در حال انجام است.  

وی افزود: همچنین در نشست وزرای راه و شهرسازی و مذاکرات روسای راه‌آهن ایران، ترکمنستان و ازبکستان مقرر شد معابر جاده‌ای و ریلی این کشورها با نصب تونل‌های ضد عفونی در دو طرف مرزها و با رعایت استانداردهای مشابه و همسان با یکدیگر ایجاد شود.

جمهوری ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

ازبکستان با ۳۱ میلیون نفر جمعیت به عنوان همسایه شمالی ترکمنستان پر جمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان است که در محدوده شهرستان‌های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

کد خبر 516731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha