یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درمیان گفت: استحکام‌بخشی و مرمت برج شمال غربی قلعه فورگ این شهرستان با اعتبار ۷۰ میلیون تومان انجام شد.

قلعه فورگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر اسماعیل شهسواری روز یکشنبه ۱۱ خرداد افزود: همچنین استحکام‌بخشی و مرمت دیوار ضلع غربی قلعه فورگ نیز انجام شده است.

وی گفت: به دلیل کمبود اعتبار تنها کارهای اضطراری مرمتی سالانه در قلعه فورگ انجام می‌شود، به عنوان مثال برای مرمت و استحکام‌بخشی تمام قلعه فورگ به حدود سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است و به دلیل اعتبارات محدود، سالانه تنها اقدامات اضطراری استحکام‌بخشی را در این قلعه انجام می‌دهیم.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان عنوان کرد: همچنین برج ضلع جنوب غربی قلعه فورگ که بر اثر بارش‌های مختلف احتمال ریزش آن به دلیل ترک سازه وجود داشت به صورت کامل برداشته شد.

وی گفت: بنای قلعه فورگ از سنگ و ملات نخاله ساخته شده و استحکام لازم را در برابر حوادث طبیعی ندارد.

قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ شهرستان درمیان با وسعت حدود ٩ هزار و ٣٠٠ متر مربع قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این اثر بر بالای صخره‌ای سنگی همراه با ۱۸ برج پس از قرون متمادی همچنان قامت خود را استوار نگه داشته و از سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج ساخته شده و پایه آن را سنگ چین کرده‌اند.

بنای نخستین قلعه در زمان نادرشاه افشار بنا شده و بعد از قلعه‌الموت مهمترین مقر حضور فداییان اسماعیلیه بود.

این قلعه طی چند سال گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بخش‌هایی از آن کاوش شده است.

روستای فورگ در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی واقع شده که علاوه بر داشتن قلعه تاریخی از بافت سنتی ارزشمندی برخوردار است.

کد خبر 516698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha