مرجانه گلچین با انتقاد از شرایط ساخت سریال‌های تلویزیونی گفت: در ساخت سریال‌های طنز ما دائما فکر می‌کنیم به یکی برمی‌خورد. باید کمدی بسازیم اما نه با حرفه نه با منصب نه با صنف؛ با هیچ چیز نباید شوخی کنیم.

مرچانه گلچین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این بازیگر که این روزها هم سریال «بزنگاه» رضا عطاران با بازی او در حال پخش از آی‌فیلم است در نقد سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون گفت: وقتی قصه از بطن جامعه باشد، مخاطب می‌تواند با آن همگام شود. فاصله عجیب و غریب سریال‌ها با اتفاقات روز دنیا باعث می‌شود مردم این‌ها را باور نکنند. با این وضع هر کدام از ما بازیگران کمدی یک چراغ جادو داریم. مخصوصا برای بازیگران زن کمدی بازی کردن خیلی سخت‌تر و محدودیت‌ها زیاد است.

او با طرح این پرسش که «آیا بازیگری که به بدسلیقه‌ترین شکل ممکن گریم شده و لباس پوشیده است، اعتماد به نفس جلوی دوربین رفتن را دارد؟ »، تصریح کرد: اگر قرار است ظاهر من خنده ایجاد کند که دیگر من نباید اسم خودم را بازیگر بگذارم. من باید بتوانم در شرایطی که برایم ایجاد می‌شود به بهترین شکل ممکن و در تمیزی آن چرک را نشان دهم.

گلچین افزود: در ساخت سریال‌های طنز ما دائما فکر می‌کنیم به یکی برمی‌خورد. باید کمدی بسازیم اما نه با حرفه نه با منصب نه با صنف؛ با هیچ چیز نباید شوخی کنیم. قرار است با هیچ چیز شوخی نکنیم اما کمدین شویم. از مسائل روز نگوییم، از فقر نگوییم، از نداشته‌های پشت دوربین هم نگوییم. وقتی از سر و ته و میان یک کار کنده می‌شود، دیگر سریال نیست و ارتباطات بهم می‌ریزد.  

به گفته او وقتی برای ساخت یک سریال، فکری که در ذهن نویسنده است در مرحله نوشتن چندین بار تغییر می‌کند بعد در زمان تصویربرداری هم ناظر قسمت‌هایی را حذف می‌کند بعد در مونتاژ هم تغییراتی ایجاد می‌شود. من از این کار نمی‌توانم دفاع کنم چون آنچه که در تصویر تلویزیون می‌بینم چیزی نیست که من در فیلم‌نامه خوانده‌ام. شما کاری را از من می‌بینید که اصل ماجرا نیست و این کار نه سلیقه ماست و نه دست ماست. 

او در ادامه تصریح کرد: چیزی را روی تصویر می‌بینیم که با زندگی‌های واقعی‌مان زمین تا آسمان فاصله دارد بر عکس سریال‌های گذشته که واقعی و دلی بودند برای همین هم به دل می‌نشستند. الان انگار فقط می‌خواهیم آنتن را پر کنیم. برای صحنه و لباس و انتخاب بازیگر بودجه به اندازه کافی در نظر گرفته نمی‌شود و سعی می‌کنند بازیگران ارزان‌تر را بیاورند. 

او افزود: متاسفانه در خیلی از کارهای کمدی ما، فقط برای اینکه بتوانند خنده ایجاد کنند پناه می‌برند به چیزهایی که غیراخلاقی است در صورتی که یک کمدی فاخر نیازی ندارد به حاشیه بپردازد. می‌توان به مسائل روز پرداخت که در عین غم‌انگیز بودن خنده به لب می‌آورد. اصلا خصلت کمدی همین است که دردی را به تو می‌دهد که از شدت آن درد خنده‌ات می‌گیرد.

این بازیگر درباره سانسور و تغییر در داستان‌های سریال‌های تلویزیونی، اظهار کرد: همین الان برای اینکه یک دیالوگ که سه سال قبل در سریال «پرگار» گفته شده سانسور نشود من ناچار شدم دوباره صدایم را برای کارگردان بفرستم تا جایگزین شود. با عوض شدن این جمله تمامی اتفاقات مثل دومینو خراب می‌شود. این دیالوگ اتفاقات بعدی داستان را رغم می‌زد و نمی‌دانم با عوض شدن این جمله داستان چه طور پیش برود.

او دلیل تمایل فیلمسازان به عرضه آثار در شبکه نمایش خانگی را اینگونه عنوان کرد: «دلیل اینکه فیلم‌سازان فرار می‌کنند و به سمت رسانه نمایش خانگی می‌روند این است که آنجا دستشان بازتر است. آیا می‌شد سریال «شهرزاد» را در تلویزیون ساخت؟ همان تنوع‌ها باعث می‌شود تا مردم سریال رادنبال کنند. می‌گویند در تلویزیون اسم «شهرزاد» را نیار؛ چرا نباید آورده شود مگر در خارج از کشور ساخته شده است؟

گلچین درباره مجموعه «پرگار» که پخش آن به تازگی از شبکه اول سیما آغاز شده است، گفت: به این سریال نقد وارد است؛ در این مجموعه از اول تا ۳۰ قسمت سریال من را با یک پانچوی سیاه رنگ می‌بینید و نقشم خانمی است که از اروپا آمده است. جذابیت تصویری بخشی از زیبایی کار است. تو را به خدا انقدر بازیگران را زشت و تصنعی نکنید. ما را در خیابان می‌بینند می‌گویند شما که این شکلی نیستید چرا شما را در تصویر آنقدر بد ترکیب می‌کنند. من هنوز به این فکر می‌کنم که در سریال «پرگار» چطور می‌شود خانمی که از اروپا برگشته ۳۰ قسمت با یک لباس باشد. کاش می‌گفتند خودم چند دست لباس می‌بردم و آن وقت می‌نوشتند طراح لباس خود مرجانه گلچین. اکثر فیلم‌هایی هم که می‌بینید خوش آب و رنگ است، بچه‌ها خودشان لباس می‌برند.  

کد خبر 516680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha