مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

این روزها که ویروس کرونا باعث محدودیت‌های زیادی برای مردم شده است، مصرف بالای آب و برق در استان ایلام مسئولان را با چالش‌های بیشتری مواجه کرده است.

مصرف آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شبستان، آمار کرونا در استان ایلام به‌خصوص افراد فوتی در حال افزایش است. مسئولان بهداشتی استان از یک طرف مردم را به در خانه ماندن و شست‌وشوی مداوم دست‌ها تشویق می‌کنند و از طرف دیگر مسئولان آب و برق استان در مورد خاموشی‌های برق و جیره‌بندی آب به دلیل مصرف بالا هشدار می‌دهند.

حالا این مساله به یک چالش اساسی در استان ایلام تبدیل شده است، چرا که در این روزها که شاهد افزایش دمای هوا در استان ایلام به‌خصوص شهرستان‌های گرمسیری مهران و دهلران هستیم، یک سوال اساسی مطرح می‌شود که مردم باید چگونه عمل کنند که نه به کرونا مبتلا شوند و نه آب و برق قطع شود.

البته تعدادی از مردم مناطق مختلف استان از کمبود آب در مناطق خود گلایه‌های زیادی دارند. در این بین، طبق گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب به ۲۲ روستای استان نیز آبرسانی سیار انجام می شود.

بحران کرونا و تهدید پیک کرونا در استان ایلام حکایت از آن دارد که به زودی نیاز استان به آب بیشتر شود و مضاف بر آن راه‌اندازی کولرهای آبی مردم در روزهای آینده بدون تردید باعث می‌شود بحرانی فراموش‌نشدنی در استان ایلام و به‌ویژه شهر ایلام به وجود آید.

لزوم صرفه‌جویی در آب و برق

یک کارشناس حوزه انرژی در استان ایلام اظهار کرد: مطابق اظهار نظر مسئولان مصرف آب و برق در استان ایلام بالا رفته و در این روزهای کرونایی احتمال خاموشی برق و جیره‌بندی آب در استان وجود دارد.

علی عزیزی بیان کرد: مهم‌ترین راهکار این قضیه صرفه‌جویی در مصرف آب و برق در استان ایلام است. در سال‌های گذشته به رغم نبود مسئله کرونا بازهم مصرف آب و برق در فصل تابستان در استان ایلام بسیار زیاد بوده است.

وی افزود: سرقت انرژی از مهم‌ترین چالش‌های این روزها به شمار می‌رود. سرقت انرژی هم در مساله آب و هم در مساله برق به خوبی در استان آشکار است  و نیاز است مسئولان دادگستری استان برخورد جدی با افرادی که در زمینه اتلاف و سرقت انرژی تخلف می‌کنند داشته باشند.

عزیزی با اشاره به اینکه بخشی از مردم استان از کولرهای آبی و گازی غیراستاندارد استفاده می‌کنند، یادآور شد: مصرف آب و برق در استان ایلام بالاتر از میانگین کشوری است که این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی گفت: ساعات اوج بار برحسب فصول سال و مناطق مختلف متفاوت است، اما می‌توان این مدت زمانی را با توجه به ساعت رسمی کشور در ۶ ماهه اول ساعت حدودا از ساعت ۱۹ تا ۲۳ و در ۶ ماهه دوم سال از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در نظر گرفت، یعنی تقریبا ۴ ساعت بعد از غروب آفتاب که بیشترین مصرف روشنایی و وسایل برقی به وقـوع می‌پیوندد.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود که مصرف تا حد ممکن از ساعات پربار شبکه به ساعات کم‌بار شبکه منتقل شود و به مساله افزایش بازده مصرف برق نیز توجه شود. در این زمینه تغییر ساعات مصرف در شبانه‌روز و ذخیره‌سازی انرژی گرمایی و سرمایی می‌تواند موثر واقع شود.

مصرف آب در ایلام ۲ برابر میانگین کشوری است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام اظهار کرد: مصرف آب در استان ایلام ۲ برابر میانگین کشوری است و طی روزهای اخیر روند شاهد روند افزایشی مصرف آب در استان ایلام هستیم.

نورالله تیموری بیان کرد: با ادامه این روند، احتمال جیره‌بندی آب در استان ایلام و به‌خصوص شهر ایلام وجود دارد، چراکه این میزان مصرف با حجم ورودی مطابقت ندارد.

وی تصریح کرد: از طرفی موضوع کرونا هم مزید برعلت شده و مصرف آب بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است و مردم استان باید رعایت کنند و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

تیموری یادآور شد: موضوع بعدی این است که طی چند روز گذشته کولرهای آب وارد مدار شده و بیش از ۶۰ هزار کولر آبی به یکباره روشن شده است. هر کولر به طور متوسط در شبانه‌روز بیش از ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام گفت: تغییر باورها و نگرش‌های شهروندان در خصوص شیوه مصرف آب، رفع مشکلات کم‌آبی و بهره‌مندی تمام شهرها و روستاییان از نعمت آب بهداشتی و پایدار از جمله سیاست‌های شرکت آبفا است.

افزایش ۱۶ درصدی مصرف برق در استان

مدیرعامل شرکت برق استان ایلام نیز اظهار کرد: برق متغیری وابسته به شاخص‌های متعدد است، اما به طور مشخص دمای هوا تاثیر بسیار زیادی در مصرف برق دارد، به گونه ای که افزایش هر درجه دما در تابستان، مصرف برق نیز بالا می‌رود. در صورت عدم مدیریت مصرف صحیح برق، در استان ایلام احتمالا شاهد خاموشی برق در تابستان سال ۹۹ خواهیم بود.

هادی شیرخانی اعلام کرد: مصرف برق رشدی غیرمنطقی دارد و اگر با مدیریت مصرف بهینه و هوشمندانه مردم و همراهی آن‌ها مواجه نشویم، در روزهای آتی که فصل گرم سال شروع می‌شود، به ناچار مجبور به اعمال مدیریت بار اضطراری خواهیم بود.

وی گفت: هر شهرستان و منطقه در استان سهمیه خاص خود را دارد و اگر جایی مصرف را رعایت نکنند، خاموشی را در آن مکان‌ها اعمال می‌کنیم.

شیرخانی تصریح کرد: در استان مشاهده شده که در بعضی روزها تا ۱۶ درصد رشد مصرف داشته‌ایم و اگر از این میزان عبور کنیم، در تامین برق با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام افزود: ساعات اوج مصرف در ۲ بازه زمانی ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳ است. لذا خواستار عدم استفاده از وسایل پرمصرف (لباس‌شویی، جاروبرقی، اتو، ماشین ظرف‌شویی و وسایل مشابه) در این بازه‌های زمانی هستیم.

با توجه به اینکه روزهای گرم در چند روز مانده به فصل تابستان در استان ایلام به اوج خود رسیده است، لزوم همکاری مردم و مسئولان برای جلوگیری از جیره‌بندی آب و خاموشی برق در استان ضروری است.

 نصب سایه‌بان برای کولرهای آبی  برای کاهش مصرف آب و عدم استفاده از از وسایل پرمصرف در ساعات غیرضروری می‌تواند در کاهش مصرف و صرفه‌جویی نقش مهمی داشته باشند.

به طور قطع با همیاری و همراهی مردم در رعایت الگوهای مصرف در ۲ حوزه آب و  برق می‌توانیم از گرمای تابستان سال جاری عبور کرد و برق هیچ خانه‌ای نیز قطع نشود که لازمه آن مصرف صحیح و مدیریت بهینه انرژی است.

کد خبر 516635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha