مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

ورودی قم از سمت جعفریه یکی از مهم‌ترین و پرترددترین مکان‌های ورود به شهر و به‌عنوان ورودی تاریخی قم شناخته می‌شود که چند سالی است درگیر مسائل عمرانی بوده و پایان سال ۹۹ به نظر آخرین زمان بهره‌برداری از این پروژه است.

قم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، برای هر شهری وضعیت ورودی‌ها نشان‌دهنده میزان پذیرندگی شهر و نمادی برای خوشامدگویی به میهمانانی است که به هر بهانه وارد شهر قم می‌شوند.

ورودی‌های قم در گذشته هم از عناصر مهم شهری محسوب شده و مورد توجه طراحان شهری و تصمیم‌گیران پروژه‌های عمرانی بوده‌اند، به‌طوری‌ که در زمان صفویه و قاجار شهر قم از هر طرف ورودی‌های مشرف به گنبد مطلا داشته و نقاط مرتفعی که در ورودی‌ها قرار می‌گرفتند، تپه سلام نام داشتند.

حتی وقتی در زمان قاجار راه شوسه قم- تهران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی آن روزگار اجرا شد، داشتن یک مسیر مستقیم به حرم مطهر و گنبدنما بودن مسیر از مسافتی دور مورد توجه مهندسان قرار گرفت.

امروزه ورودی‌های شهر قم اما کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد و بسیاری از ما شاید فراموش کرده‌ایم که کیفیت این ورودی‌ها چه اثری بر لذت بصری زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک به قم سفر می‌کنند، دارد.

در این میان ورودی جعفریه به علت قدمتی که داشته و وجود روایت‌های تاریخی درباره ورود حضرت معصومه(س) برای نخستین بار از این محدوده به شهر بیشتر مورد توجه است. این ورودی اما وضعیت به سامانی در سال‌های گذشته نداشت.

محور قم-جعفریه مسیر شریانی و پرحادثه

محور جعفریه که یکی از مهم‌ترین محورهای شریانی قم و مسیری برای دسترسی غرب کشور به شهر قم است، یکی از محورهای حادثه‌خیز محسوب می‌شود و سیما و منظر ورودی آن‌ هم در گذشته چندان مورد توجه نبود تا اینکه شهرداری قم تصمیم گرفت به این امر جدی وارد شده و قدم‌های محکمی برای ساماندهی این محور بردارد.

آن‌طور که معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم چندی پیش گفت: شهرداری قم ساماندهی ۶ ورودی شهر را در دستور کار خود دارد و هدف از این کار ارتقای کیفی، تمام ورودی‌های شهر قم از نظر سیمای شهری، معماری و شهرسازی، اقتصادی شهری و ساماندهی ترافیکی است.

غلامرضا جانقربان افزود: طرح ارتقای کیفی ورودی جعفریه به قم در سال ۹۴ آغاز و این طرح علاوه بر محور ساماندهی ۲۰۰ هکتار از راضی مجاور آن در حال عملیاتی شدن است.

در این میان شهرداری منطقه مدتی است که از نظر سیما و منظر و محوطه‌سازی فضای سبز کار را در ورودی جعفریه  آغاز کرده اما معضل فقط این نیست و این ورودی به ساماندهی ترافیکی هم نیاز داشت.

لزوم اجرای تقاطع غیرهمسطح

در این میان اجرای پروژه تقاطع محور جعفریه با کمربندی امام علی(ع) از مهم‌ترین قطعات این پازل است که توسط شهرداری قم پیگیری می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بیان کرد: ورودی شهر قم از سمت جعفریه وضعیت نامناسبی داست و تنها با یک خط عبور رفت‌ و برگشت تأمین می‌شد.

عباس حلوایی‌زاده افزود: در دو سه سال گذشته شهرداری سعی کرد یک مقدار رمپ و لوپ داخلی شهر در این ورودی را تکمیل کند که این کار انجام شد اما به این دلیل که رمپ و لوپ‌های بالادست شکل نگرفته بود، نیاز بود که شهرداری وارد این موضوع شود.

وی اضافه کرد: محدودیتی که در آن منطقه داشتیم این بود که تونل مترو از این محدوده عبور می‌کند و طراحی این کار را خاص می‌کرد. یک بخش تأمین کنارگذر از سمت میدان ۷۲ به سمت تقاطع شهید کلانتری که این پروژه کاملاً انجام‌ شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: در مرحله اخذ مجوز ترافیکی هستیم تا محور رفت امام علی(ع) در این قسمت مسدود شده و عملیات شمع گذاری و تابلیه زیرگذر در این قسمت انجام شود.

اجرای فاز به فاز دلیل تأخیر در بهره‌برداری

وی گفت: فاز سوم این پروژه تکمیل مسیر برگشت است. اعتبار این پروژه حدود ۹ میلیارد تومان است که با تعدیل و اضافه بها شاید ۱۲ میلیارد تومان هزینه برای شهرداری داشته باشد. دلیل طولانی شدن پروژه این است که باید فاز به فاز انجام شود. بیشترین حجم ترافیک کمربندی در این محدوده است و نمی‌توانیم وقفه در عبور و مرور ایجاد کنیم.

کد خبر 516627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha