مدیر بحران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با دستور اکید رئیس جمهوری و با هماهنگی مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بالگردهای هوانیروز ارتش و سپاه امروز برای اطفای حریق جنگل‌های استان بوشهر و خوزستان به این مناطق اعزام شدند.

آتش‌سوزی در جنگل‌

به گزارش همشهری آنلاین، آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس از هفته گذشته آغاز شده است و تا کنون جنگل‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان کرمانشاه و بوشهر طعمه حریق شده‌اند. در این میان بیشترین آسیب آتش‌سوزی فعلا به منطقه خائیز کهگیلویه و بویراحمد وارد شده است. به طوری که آتش بیش از ۲۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این منطقه حفاظت‌شده را طعمه خود کرده است.

در هفته نخست خرداد ماه ۹۹، آتش بیش از ۲۰۰ هکتار از مراتع گچساران را نابود کرد و چند شبانه‌روز است که منطقه حفاظت‌شده خائیز دهدشت نیز در حال سوختن است و هنوز نه تنها خاموش نشده بلکه در حال گسترش هم است. در این بین تعداد زیادی از گونه‌های جانوری از جمله سنجاب‌ها و بسیاری از گونه‌های گیاهی طعمه زبانه‌های آتش شده‌اند و از بین رفته‌اند.

جواد مصطفایی، مدیر بحران وزارت دفاع در این رابطه در گفتگو با ایسنا، از اعزام بالگردهای اطفای حریق به جنگل‌های خوزستان و بوشهر خبر داد و گفت: بالگردهای هوانیروز ارتش و سپاه امروز برای اطفای حریق جنگل‌های استان بوشهر و خوزستان به این مناطق اعزام شدند.

وی افزود: طی هفته گذشته نیز ۷ فروند بالگرد از ظرفیت یگان‌های بالگردی ارتش و سپاه برای اطفای حریف جنگل‌های گچساران، بهبهان و دهدشت به این مناطق اعزام شده بودند.

مصطفایی در تشریح موضوع اطفای حریق هوایی در کشور اظهار کرد: ارائه خدمات اطفای حریق هوایی در عرصه منابع طبیعی کشور برابر ابلاغیه معاون اول ریاست جمهوری از سال ۹۴ با تشکیل مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با بکارگیری همه یگان‌های بالگردی لشکری و کشوری شکل گرفت که ثمره این همکاری‌ها کاهش وسعت آتش سوزی‌ها به میزان قابل توجه در سال‌های گذشته بود.

مدیر بحران وزارت دفاع با اشاره به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر پرداخت ۱۵ میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها و مراتع، گفت: یگان‌های بالگردی کشوری، لشکری و خصوصی در اختیار وزارت دفاع نیستند و تامین هزینه‌های سنگین خدمات پروازی شامل سوخت، بیمه سرنشینان، بروزرسانی تجهیزات پروازی، سبدهای ویژه و ... نیازمند حمایت‌های مالی و تأمین اعتبار است.

مصطفایی با ابراز خرسندی از تصمیم دولت مبنی بر تأمین اعتبار یگان‌های بالگردی اطفای حریق هوایی کشور افزود: پیش از این با مساعدت وزیر دفاع، بخشی از هزینه‌های یگان‌های خدمات پروازی که به صورت قرارداد فی‌مابین با یگان‌های کشوری، لشکری و خصوصی منعقد شده بود، تا انتهای سال ۹۸ پرداخت شد و با تلاش همکاران در نیروهای مسلح، هواپیمای آتش‌نشان با ظرفیت ۱۸ و ۴۰ تن حمل آب در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و انواع بالگرد نیز متناسب با شرایط مختلف آب و هوایی کشور به تجهیزات اطفای حریق هوایی تجهیز شدند.

وی تامین اعتبار یگان‌های بالگردی اطفای حریق هوایی کشور را گامی اساسی در احیای مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق در وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: طبق مصوبات دولت و دستورات معاون اول رئیس جمهور و بر اساس واگذاری اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه، اجرای برنامه‌ها و اعتبارات پیش‌بینی شده مطابق با طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفای عرصه‌های منابع طبیعی کشور که در برنامه پنج ساله ششم توسعه توسط دستگاه‌های متولی تایید شده است؛ به موضوع اطفای حریق هوایی کشور از طریق یگان‌های بالگردی کشوری، لشکری و خصوصی جامه عمل خواهد پوشاند.

کد خبر 516607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha