یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

تلاش برای ارایه طرح‌های جدید و توسعه طرح‌های اجرا شده همراه با ارایه مشوق به سرمایه‌گذاران، از رویکردهای اصلی مدیریت شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در سال جهش تولید است.  

پرورش ماهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تلاش برای کاهش ۲۰ درصدی واردات سیست آرتمیا به کشور از طریق اجرای طرح‌هایی به وسعت ۱۱۰ هکتار، طراحی و اجرای تولید نزدیک به هفت هزار تن ماهی در حاشیه رودخانه مرزی ارس و شناسایی و مطالعه ۵۱ منطقه مستعد در حاشیه رودخانه مرزی ارس به وسعت ۵۹۰ هکتار در شهرستان جلفا برای پرورش ماهی، از جمله اقدامات مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان شرقی در سال جهش تولید است.  

همچنین طرح پرورش ماهی در حاشیه رودخانه‌های دائمی و پر آب استان با مجوز ۱۰۰ حلقه چاه از سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با توان تولید بیش از ۲ هزار تن در سال اخذ شده و در محدوده شهرستان‌های میانه، اهر، هوراند، هشترود، چاراویماق و مراغه در حال اجراست، ضمن اینکه تولید ۱۳۰ تن ماهی در قفس با زیرسازی افزایش این رقم به بیش از ۲ هزار تن در سال از دیگر اقدامات مدیریت شیلات و آبزیان استان در سال جهش تولید محسوب می‌شود.  

مدیریت شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین در سال جهش تولید، طرح تولید و پرورش زالوی طبی به تعداد ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار قطعه را همراه با ۶ مزرعه پرورشی ماهیان خاویاری به صورت پایلوت به وسعت ۱۵ هزار و ۴۵۰ مترمربع را دنبال می‌کند.  

کاهش ۲۰ درصدی واردات سیست به کشور با طرح توسعه پرورش آرتمیا 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با راه‌اندازی کشت سیست آرتمیای دریاچه ارومیه در اراضی مستعد بندر شرفخانه در شهرستان شبستر، ۲۰ درصد از واردات این محصول به کشور کاسته می‌شود.  

قاسم جعفروند افزود: با کشت سیست آرتمیای دریاچه ارومیه در ۲۰ هکتار از طرح تولید و پرورش سیست و بیوماس شهرداری بندر شرفخانه، آذربایجان شرقی در سال جهش تولید به طور عملی وارد فاز اجرایی طرح‌های مورد نظر تولید این منبع پرارزش شیلاتی در حاشیه دریاچه ارومیه می‌شود.  

وی، فعالیت در تولید آرتمیا را هم برای کشور و هم برای سرمایه گذاران از لحاظ اقتصادی بسیار سودآور دانست و ادامه داد: تنها با راه اندازی تمام ظرفیت ۲ پروژه بندر رحمانلو و بندر شرفخانه ۲۰ درصد از میزان واردات سیست به کشور کاسته خواهد شد و با برنامه‌ای که در پیش گرفته‌ایم تا خودکفایی کامل در این زمینه پیش خواهیم رفت.  

وی اظهار کرد : اراضی حاشیه دریاچه ارومیه که دارای خاک شور و غیر قابل زراعی هستند و آب شور و لب شور در این اراضی موجود است که از این پتانسیل به خوبی می‌توان در برای تولید آرتمیا استفاده کرد.  

جعفروند گفت: سیست و بیوماس آرتمیا، غذای مصرفی انواع آبزیان به خصوص میگو و ماهی است و سالانه برای تامین سیست آرتمیای مورد نیاز برای تولید و تغذیه مزارع پرورشی میگو و ماهی مجبور هستیم آن را با واردات و خروج ارز، از کشورهای دیگر تامین کنیم.  

به گفته وی سال ۹۸ سه منطقه در آذربایجان شرقی از جمله بندر رحمانلوی شهرستان عجبشیر، بندر شرفخانه شهرستان شبستر و دشت تبریز در حوزه شهرستان اسکو برای این منظور در نظر گرفته شد و در سال جاری نیز طرح رحمانلو با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مساحتی به وسعت ۵۰ هکتار و توان تولید سالانه ۳۰ تن بیوماس و ۴ تن سیست به اجرا گذاشته می‌شود.  

جعفروند گفت: طرح شرفخانه در مساحتی به وسعت ۴۰ هکتار و با توان تولید ۲۰ تن بیوماس و ۳ تن سیست در سال با سرمایه گذاری شهرداری منطقه اجرا می‌شود.  

آرتمیا، جانداری سخت‌پوست است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود؛ آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

در دنیا سالانه بیش از ۲ هزار تن سیست آرتمیا معامله می‌شود و به خصوص از خود آرتمیا یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان سود می‌برند.  

هر کیلوگرم سیست آرتمیای بسته بندی و فرآوری شده در بازار امروز ایران به بیش از ۱۵۰ دلار و هر کیلوگرم بیوماس آرتمیا نیز حدود ۱۵ دلار معامله می‌شود.  

بر این اساس پیش بینی می‌شود تنها از محل کشت سیست آرتمیا در آذربایجان شرقی در گام‌های نخست، سالانه افزون بر ۱۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی شود.  

همچنین با کشت بیوماس آرتمیا در آذربایجان شرقی نیز از خروج سالانه بیش از ۷۵۰ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.  

طرح پرورش ماهی در حاشیه رودخانه مرزی ارس 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: طرح پرورش ماهی در حاشیه رودخانه ارس در محدوده شهرستان‌های جلفا و خداآفرین با حفر چاه سطحی به ظرفیت ۶ هزار تن انواع ماهیان پرورشی از دیگر برنامه‌های مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در سال جهش تولید است.  

جعفروند افزود: در انن راستا طرح‌های ۲۰ تنی انفرادی به تعداد ۱۶ مورد در مرحله بهره برداری، ۱۱ مورد در مرحله تاسیس و ۶۴ مورد متقاضی در مراحل تکمیل پرونده هستند.  

وی اظهار کرد: طرح جامع شرکت خوشه صبا در شهرستان خداآفرین شامل طرح ۱۲۵ تنی پرورش ماهی قزل آلا و ۱۲۵ تنی ماهی کپور و تکثیر و تولید ۶ میلیون قطعه‌ای بچه ماهی قزل آلاست.  

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: فاز اول ماهیان سردابی به ظرفیت ۶۲. ۵ تن و کل طرح تکثیر در سال جاری به بهره برداری می‌رسد.  

جعفروند اضافه کرد: طرح ۷۰ واحد پرورش ماهی قزل آلا در حاشیه رودخانه ارس، واقع در اراضی ملی منطقه آزاد تجاری ارس در شهرستان جلفا با ظرفیت یکهزار و ۴۰۰ تن نیز در حال تاسیس است.  

طرح معرفی مناطق مستعد به متقاضیان سرمایه گذاری 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای سرعت بخشیدن به امر سرمایه گذاری در بخش شیلات و امور آبزیان و معرفی مناطق مستعد به متقاضیان سرمایه گذاری و تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری در این بخش، با هماهنگی سایر ادارات و ارگان‌های مرتبط، شناسایی و مطالعه ۵۱ منطقه مستعد در حاشیه رودخانه مرزی ارس به وسعت ۵۹۰ هکتار در شهرستان جلفا به پایان رسیده است.  

وی افزود: اجرای این طرح در شهرستان خداآفرین به عنوان یکی از شهرستان‌های واقع در حاشیه رودخانه ارس همچنان ادامه دارد.  

طرح پرورش ماهی در حاشیه رودخانه‌های دائمی و پر آب استان 

جعفروند ادامه داد: طرح پرورش ماهی در حاشیه رودخانه‌های دائمی و پرآب آذربایجان شرقی با مجوز ۱۰۰ حلقه چاه از سازمان آب منطقه‌ای استان با توان تولید بیش از ۲ هزار تن در سال اخذ شده و در محدوده شهرستان‌های میانه، اهر، هوراند، هشترود، چاراویماق و مراغه در جریان است.  

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در شهرستان‌های هشترود و چاراویماق تاکنون ۱۰ مورد طرح ۲۰ تنی ماهی قزل آلا به بهره برداری رسیده و چهار مورد در حال تاسیس است، ضمن اینکه ۲۵ متقاضی نیز در مرحله تکمیل و اخذ مجوزهای قانونی هستند.  

وی اضافه کرد: در بخش زینق شهرستان مراغه نیز طرح یکهزار تنی شامل ۵۰ واحد ۲۰ تنی هم اکنون در مرحله اخذ مجوزهای قانونی و عملیاتی قرار دارند.  

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در شهرستان وررزقان نیز توسعه طرح ۲۰۰ تنی پرورش ماهی قزل آلا با استفاده از ۷ حلقه چاه حفر شده در حاشیه رودخانه «حاجیلار چای» به بهره برداری رسیده است؛ همچنین مزرعه ۵۰۰ تنی ماهی در منطقه محروم خاروانا در این شهرستان به بهره برداری رسیده و طرح دو منظوره شهرک گلخانه‌ای و توسعه پرورش قزل آلا تا سقف یکهزار تن در سال در پایین دست سد «حاجیلار چای» در مرحله مطالعاتی بوده و موافقیت‌های اولیه سازمان‌های ذیربط اخذ شده است.  

طرح پرورش ماهی در قفس 

جعفروند گفت: پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از طررح‌های اولویت دار مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۵ تکلیف شده که در حال حاضر د ۲ سد «قرخ آرخاج» و «ملا یعقوب» شهرستان سراب و سد «زنوز» شهرستان مرند با ظرفیت تولید ۱۳۰ تن ماهی قزل آلا در سال در حال بهره برداری است.  

وی افزود: همچنین طرح پرورش ماهی در قفس سد «خداآفرین» در حاشیه روستای «جانانلو»ی این شهرستان با توجه به وسعت و حجم بالای ذخیره آبی برای سال جاری هدف گذاری شده است.  

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در صورت همراهی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، برنامه تولید مدیریت شیلات استان با هماهنگی سرمایه گذار که در شرایط فعلی واگذاری برای اجرای پایلوت در مرحله نهایی قرارداد محقق شود؛ با ورود تولیدات این طرح سالیانه ۲ هزار تن به ظرفیت تولید ماهی پرورشی آذربایجان شرقی اضافه می‌شود.  

طرح پرورش ماهیان خاویاری و زالوی طبی 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال جهش تولید، طرح پرورش ماهیان خاویاری با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و به فعل رساندن آن و تولید گونه جدید آبزی پروری و حفظ ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری در استان‌های غیرساحلی و افزایش نوع گوشت گونه جدید، اشتغال و تولید و ارزآوری در ۶ مزرعه پرورشی استان به صورت پایلوت به وسعت ۱۵ هزار و ۴۵۰ مترمربع اجرا شد.  

جعفروند افزود: طبق بررسی‌های کارشناسی در سال رونق تولید، نتایج مناسب و قابل قبوولی از نحوه رشد و پرورش شاهد بودیم و این روال تا دستیابی به نتیجه نهایی در سال جهش تولید و استحضار خاویار ادامه می‌یابد.  

وی اظهار کرد: بررسی و ارزیابی موانع تولید و پرورش زالوی طبی در استان نیز در حال انجام است و پیش بینی می‌شود زمینه‌های مساعد فراوانی در خصوص سرمایه گذاری این موجود پرارزش و اقتصادی فراهم شود.  

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: در حال حاضر ۲ واحد تولید و پرورش زالو به ظرفیت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار قطعه در استان فعالیت می‌کنند.  

جعفروند ادامه داد: حداقل یک مکان پرورش زالو باید ۱۲۰ مترمربع است که ظرفیت تولید حداقل ۵۰ هزار قطعه را دارد و میزان اشتغال در این گار به ازای هر ۳۰ هزار قطعه یک نفر است که با کمترین هزینه، امکان اشتغال را برای فارغ التحصیلان و نیروی جوان بیکار را فراهم می‌آورد.  

طرح تولید و پرورش ماهیان زینتی 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در زمینه تولید ماهیان زینتی با تولید ۶ میلیون قطعه و بیش از ۳۴ کارگاه تولیدی دارای رتبه هشتم کشوری هستیم.  

جعفروند افزود: هم اکنون انواع ماهیان زینتی شامل آنجل، گوپی، مولی، اسکار، تایگر، دیسکاس، انواع سیچلایدی، کوی، انواع گلدفیش، پلاتی، سوارتیل و فلاور در آذربایجان شرقی در حال تولید است.  

وی اضافه کرد: از آنجا که در آذربایجان شرقی با چالش آب مواجه هستیم، روند توسعه پرورش آبزیان باید به سمت تولید متراکم ماهی و در سیستم‌های نیمه مداربسته و مداربسته انجام شود که توسعه پرورش ماهیان زینتی نیز در همین راستا قابل طرح و اجرا است.  

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: ساماندهی مراکز تولید و عرضه این محصولات از اقداماتی هستند که در سال جهش تولید، برنامه ریزی و اجرایی می‌شود و سرمایه گذاری‌های جدید در این بخش در حال شکل گیری است.  

کد خبر 516601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha