علیرغم وعده‌های متعددی که توسط مدیریت شهری گرگان به مردم در خصوص پروژه‌های مختلف داده شده اما اکنون سرنوشت بسیاری از پروژه‌ها نامشخص است.

آبشار صخره‌ای

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، لازمه توسعه شهر، برنامه‌ریزی در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی است و توجه ویژه به هر دو نه تنها رفاه شهروندان را به همراه دارد بلکه باعث ایجاد نشاط اجتماعی و بهبود سبک زندگی ساکنان شهرها می‌شود.

مدیران شهری همواره در بدو ورود به این منصب وعده‌های بسیاری در خصوص ارتقا کیفیت زندگی و سرعت بخشیدن به پویایی شهر می‌دهند که مدیریت شهری گرگان، استان گلستان هم از این امر مستثنی نبود. اما بعد از گذشت بیش از دو سال مشاهده می‌شود که پویایی و تکاپو با معابر گرگان غریبه است.

در اندک نقاط شهر هم که پروژه‌ای به چشم می‌خورد ماه‌ها از آغاز عملیات اجرایی آنها با سر و صدای زیادی گذشته اما سرانجامی برای پایان آن نمی‌توان متصور شد.

از پروژه‌های بی‌آرتی، تله‌کابین، بالن سواری، رستوران هواپیمایی، سورتمه و غیره خبری نیست و بازار سنتی و پروژه شهربازی هم علی‌رغم اینکه چند ماه از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد دچار ابهاماتی در نحوه سرمایه‌گذاری، میزان پیشرفت و زمان بهره‌برداری هستند.

وعده‌های بی‌سرانجام

پروژه‌هایی که با القاب سنگین برای توسعه گرگان ترسیم شده اما شهروندان از میزان پیشرفت و چگونگی اتمام آن آگاهی ندارند و این امر سبب دلسردی آن‌ها شده است.

وعده‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف به شهروندان داده شده است و به غیر از پروژه‌های پرحاشیه شصت متری افسران و آبشار صخره‌ای، پروژه مشهود دیگری در شهر نمایان نیست. البته به گفته کارشناسان برای ارتقای سطح امنیتی تقاطع غیرهمسطح افسران هم، حداقل دو سال زمان نیاز است.

حال باید مردم و اعضای شورا هر کدام کلاه خود را قاضی کنند که آیا انتخاب‌هایشان درست بوده یا نیازمند بازنگری است.

یک مسئول شهری که نخواست نامش فاش شود، در این خصوص گفت: بسیاری از پروژه‌های شهری گرگان با مشکل و تأخیر همراه است، به عنوان مثال پروژه سرمایه‌گذاری واقع در چهارشنبه بازار براساس توافقی که بین شهرداری و سرمایه‌گذار انجام شده، پیش نمی‌رود و دلایلی که برای تأخیر عنوان می‌شود، غیرموجه است.

حرکت کُند پروژه‌ها

وی افزود: شهرداری تأخیر در اجرای پروژه‌ها یا توقف آن‌ها را توجیه می‌کند و بسیاری از پروژه‌ها کُند پیش می‌رود و نتوانسته شهروندان را اقناع کند.

این مسئول شهری گفت: مسلماً اعضای شورا به صورت شفاهی تذکراتی داده و مسائل را پیگیری می‌کنند. دو میلیارد تومان برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شد، این مبلغ کجا هزینه شده است؟

وی ادامه داد: تک تک اعضای شورا وظیفه دارند براساس قانون مباحث نظارتی خود را دنبال کنند.

این مسئول شهری اضافه‌کرد: در بسیاری از موضوعات شهری، پروژه‌های پیمانکاری، موضوعات مدیریتی و غیره نواقصی را مشاهده می‌شود که ایراد قانونی دارد و باید شهرداری پاسخگو باشد.

پارک کوی محتشم چه شد؟

این مسئول شهری یادآور شد: در پروژه چهارشنبه بازار (بازار موزه) که بیش از یک سال از بدو تنظیم قرارداد سرمایه‌گذاری آن گذشته، هنوز در حد یک خاکبرداری آن هم فقط یک سوم زمین پیشرفت داشته است.

وی افزود: این روند شهروندان را اقناع و نظر آن‌ها را تأمین نمی‌کند، شهردار باید پاسخگو و اجرایی باشد و فقط شعار جهادی بودن را ندهد و اینکه هر پروژه‌ای کلنگ زده و رها شود، کافی نیست.

این مسئول شهریتصریح کرد: به عنوان مثال، دو سال پیش با حضور نمایندگان مجلس و شهردار یک پارک در کوی محتشم کلنگ‌زنی شد اکنون بعد از گذشت دو سال هیچ اقدامی آنجا انجام نشده، در حالی که در آن زمان آن را در بوق و کرنا کردند که فلان و فلان می‌شود.

وی افزود: اگر دیوان محاسبات شهرداری ایجاد شود می‌تواند جلوی بسیاری از انحرافات را گرفته و برخوردهای قانونی انجام شود.

این مسئول شهری گفت: آیا اعضای شورا هزینه کرد تیم و مربی بسکتبال را بررسی کرده‌اند؟ خبرها حکایت از آن دارد که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه خورد و خوراک و هزینه اسکان مربی بوده است.

وی بیان کرد: مردم باید مطالبه‌گر بوده و شهرداری هم باید برای اقدامات پوپولیستی خود پاسخگو باشد.

این مسئول شهری گفت: به نظر می‌رسد برخی از اعضای شورا هم خود را دربست در اختیار شهرداری قرار داده و اجازه نمی‌دهند که نظارت‌ها به صورت صحیح انجام شود.

این منبع موثق تصریح کرد: پروژه‌ای که در میدان بسیج اجرا شد تماماً نارضایتی مردمی به همراه داشته است، نظارت شورا چه شد؟

آبشار صخره‌ای نصف ایام هفته تعطیل است

وی عنوان کرد: پروژه آبشار صخره‌ای در ناهارخوران با یک و نیم میلیارد تومان مصوب و با بیش از چهار میلیارد تومان اجرا شده و نصف ایام هفته هم تعطیل است.

وی توضیح داد: پروژه‌ای که با عنوان بزرگترین پروژه آن را در بوق و کرنا کردند چگونه بزرگترین پروژه بود؟ آن پروژه تنها یک بانده بوده و سایر پل‌های زیرگذر و روگذری که در شهر احداث شده بزرگ‌تر از این پروژه بوده است.

این مسئول شهری گفت: قول‌ها و وعده وعیدها کجا رفت؟ نظر مردم در پروژه‌های شهری تأمین نشده و باید با هدف توسعه شهر اقدامات جهادی انجام داد.

خاکبرداری شهربازی در حال انجام است

برای اطلاع از روند اجرای پروژه‌های شهری با سرپرست حوزه معاونت زیربنایی، حمل ونقل و ترافیک شهرداری گرگان گفتگو کردیم، مرتضی فاضلی عارف گفت: کار خاکبرداری پروژه شهربازی در زمین ۱۵ هکتاری هزارپیچ شروع شده و تراس‌بندی‌ها و رمپ‌ها به دلیل اختلاف ارتفاع در حال انجام است.

وی افزود: شهرداری زیرساخت‌های پروژه را آماده کرده و سرمایه‌گذار آن را تجهیز خواهد کرد.

عارف گفت: سرمایه‌گذار دستگاه‌ها را انتخاب و مبلغ را به ما اعلام می‌کند و آن در شورای عالی سرمایه‌گذاری و کمیته فنی بررسی و در صورت موافقت قرارداد منعقد خواهد شد.

وی بیان کرد: برای این پروژه ۲۶۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که ۱۱۰ میلیارد تومان توسط شهرداری و ۱۵۰ میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری است.

عارف ادامه داد: بنا داریم تا پایان سال حداقل دو قسمت از شهربازی (سورتمه و سوله ۶ هزار متری) را راه‌اندازی کنیم.

آب‌های زیرزمینی سبب توقف پروژه شد

وی در خصوص بازار موزه توضیح داد که پیمانکار در عملیات آزمایشگاهی به آب‌های زیرزمینی برخورد و طرح متوقف شد، بنابراین نقشه‌ها تغییر کرد و هم اکنون در حال اجرای فونداسیون است.

عارف در مورد تغییر مصالح آبشار صخره‌ای گفت: امکان نگهداشتن صخره‌های ۱۰ تنی در ارتفاع ۱۵ متری ممکن نبود و مطالعات مشاور ما را قانع نکرد و برای پیشگیری از خطرات زلزله و غیره تا یک ارتفاع از سنگ طبیعی و بقیه از فایبرگلاس استفاده شد.

وی در مورد آبنمای ماتریسی گفت: مرکز بهداشت، شهرداری را ملزم کرد تا دستگاه تصفیه آب یا اوزن ساز نصب کند که انجام شده و بعد از کرونا به بهره‌برداری می‌رسد.

عارف بیان کرد: کار طراحی بی‌آرتی انجام و به شورای ترافیک شهرستان ارائه شده است و به دلیل اینکه طرح جامعی بوده و همه خیابان‌ها را دستخوش تغییرات خواهد کرد، نیازمند زمان است.

معاون شهردار گرگان گفت: تقاطع غیرهمسطح سربازان گمنام امام زمان هم اقداماتی مانند نصب پل هوایی و بازگشایی افسران به ۶۰ متری لازم دارد که در حال انجام است و بازگشایی انجیراب به ۶۰ متری هم خواسته اهالی بوده که چون نیازمند تملک زمین است، کار را زمان بر خواهد کرد.

موضوعات شهری و تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه به دلیل اینکه با منافع شهر و مردم سروکار دارند، یکی از خطیرترین مقولاتی است که همواره باید به آن توجه کرد لذا باید اعضای شورای شهر جنبه نظارتی خود را پررنگ‌تر کنند.

کد خبر 516461
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha