دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رافائل کورئا دلگادو رییس جمهوری اکوادور روز دوشنبه 12 مه عازم شفر به اروپا شد.

به نوشته ال موندو، کورئا در این سفر به اسپانیا، فرانسه و بلژیک خواهد رفت.آنگونه که گزارش شده است هدف اصلی سفر کورئا به اروپا تشریح دیدگاه اکوادور در مورد بحران این کشور با کلمبیا است.

در این سفر معاون رییس جمهوری، وزرای کشور، دادگستری و فرهنگ نیز رافائل کورئا را همراهی می‌کنند.

در سفر به مادرید، کورئا با پادشاه و نخست وزیر اسپانیا دیدار و سپس در دانشکده علوم سیاسی کمپلوتنسه سخنرانی خواهد پرداخت، در ساعات پایانی روز دوشنبه نیز کورئا با اکوادوری‌های مقیم اسپانیا ملاقت می‌کند.

روز سه شنبه 13 مه نیز کورئا به بروکسل خواهد رفت و در این شهر با کمیسر حقوق بشر، و خاویر سولانا نماینده ارشد سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.

بعد از ظهر سه شنبه نیز رییس جمهوری اکوادور به پاریس خواهد رفت و در دانشکده علوم سیاسی این شهر به سخنرانی خواهد پرداخت. او سپس با اعضای پارلمانی گروه دوستی اکوادور و فرانسه ملاقات و در عصر سه شنبه به دیدار نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه می‌رود.

در دیدار با سارکوزی ، رییس جمهوری اکوادور به به بحث و بررسی تلاش‌های چند جانبه‌ای که در راستای آزادی اینگرید بتانکور ، کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا انجام می‌گیرد، خواهد پرداخت. اینگرید بتانکور در روز 23 فوریه 2002 توسط اعضای گروه فارک ربوده شد.[تلاش سارکوزی برای آزادی اینگرید بتانکور]

در جریان سفر به اروپا کورئا همچنین طرح اکوادور را ارائه خواهد داد این طرح در مقابل طرح کلمبیا ارائه می‌شود و درباره وضعیت مردم ساکن در مرز‌های اکوادور و کلمبیا است.

اما مهمترین مساله مورد بررسی در سفر کورئا به اروپا مساله رابطه منقشه بر انگیز کلمبیا و اکوادور است، کورئا بپیشتر الوارو اوریبه همتای کلمبیایی خود را به ارائه شواهدی جعلی از رابطه اکوادور با نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا(فارک) متهم کرده است.

طبق گفته رییس جمهوری اکوادور پیکان تیز تبلیغات دروغین دولت کلمبیا در ارتباط با ارائه شواهد جعلی درباره رابطه میان فارک و دولت اکوادور افکار عمومی آمریکا و اروپا را هدف قرار داده است.بر همین مبنا کورئا اعلام کرده است که سفر وی در اروپا برای خنثی کردن تبلیغات ضد اکوادوری کلمبیا در این قاره انجام می‌گیرد، کورئا گفته است، تبلیغات منفی دولت کلمبیا به وجهه اکوادور در اروپا صدمه زده است.

دولت کیتو، 3 مارس سال جاری، دو روز پس از آنکه نیرو‌های کلمبیا یکی از اردوگاه‌های فارک را درون خاک اکوادور مورد حمله قرار دادند، روابط دیپلماتیک خود با بوگوتا را قطع کرد.[قطع روابط سیاسی اکوادور و ونزوئلا با کلمبیا]

در جریان عملیات ارتش کلمبیا که داخل خاک اکوادور و در نزدیکی محدوده مرزی انجام گرفت، رائول ریس نفر دوم و سخنگوی فارک و دست کم 26 نفر دیگر کشته شدند که در میان آن‌ها فرانکلین ایسایا تبعه اکوادور نیز به چشم می‌خورد.[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

دولت کیتو حتی در روز‌های اخیر، دولت اوریبه را به اعدام ایسایا و سه نفر دیگر به هنگام حمله به اردوگاه فارک در حاک اکوادور متهم کرده است.

با وجود آنکه در اجلاس ریو تلاش شد که اختلافات این دو کشور از راه‌های دیپلماتیک حل شود، و یکی از نتیج ملموس این اجلاس بازگشایی سفارت اکوادور در کلمبیا بود، اما اتهامات شفاهی که مقامات دو طرف به یکدیگر وارد می‌کنند تا کنون مانع از دستیابی به یک راه حل برای کاهش دامنه مناقشه میان اکوادور و کلمبیا شده است.

کد خبر 51636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز