دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

یک عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: تاکنون گزارش مستندی مبنی بر افزایش قیمت محصولات لبنی ارائه نشده.

اما این بدین معنا نیست که قیمت محصولات نباید افزایش یابد چراکه با توجه به تغییر قیمت نهاده‌های دامی، قیمت شیر طی ماه‌های اخیر افزایش یافته که صنعت لبنیات توان مقاومت در مقابل افزایش قیمت شیر را ندارد. محمد فربد با اشاره به وجود بالغ بر 500 واحد صنعتی لبنی در کشور، اظهار کرد: برخی از اقلام از شمول نرخ‌گذاری دولتی خارج هستند که البته تولیدکننده مجاز نیست محصول را به هر قیمتی بفروشد بلکه باید براساس قیمت تمام شده و سود متعارف (15 درصد) این اقلام قیمت‌گذاری شوند.

فربد با تاکید بر اینکه صنایع لبنی دچار بحران هستند، گفت: شیر صنعتی کیلویی 420 تومان از واحدهای گاوداری صنعتی خریداری می‌شود. وی با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت کره، شیرخشک و بستنی در بازارهای جهانی افزایش یافت، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه این محصولات از خارج تامین می‌شود، افزایش قیمت جهانی باعث افزایش قیمت داخلی شد. افزایش قیمت بستنی متاثر از عوامل بازار جهانی است. از طرف دیگر 20 تا 30 درصد قیمت شیر خام افزایش یافت و با توجه به اینکه 70 درصد قیمت تمام شده محصول، بستگی به قیمت شیر خام دارد نهایتا باعث افزایش قیمت شده است؛ افزایش دستمزد و تغییر قیمت اقلام پتروشیمی متاثر از قیمت جهانی نفت نیز مزید بر علت افزایش قیمت شده است.

فربد با اشاره به وضعیت صنعت لبنیات تصریح کرد: طبق آمار بورس حاشیه سود شرکت‌های فرآوری لبنی در بورس ظرف چند سال گذشته به سرعت کاهش یافته که برای صنعت فاجعه است. این عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی با ابراز نگرانی از خشکسالی و تاثیر آن بر کاهش میزان تولید شیر، افزود: عوارض خشکسالی برای سال‌های بعد نگران‌کننده است.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی نهاده‌های دامی طی یک سال گذشته 52 درصد رشد داشته است و با توجه به اینکه قیمت علوفه 70 درصد در قیمت محصول تولیدی (شیر) نقش دارد باعث افزایش قیمت شیر می‌شود. وی با انتقاد از سبک توزیع و پرداخت یارانه شیر، ابراز عقیده کرد: 50 درصد از این یارانه به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و مطلقا از سوی صنعت قابل‌قبول نیست.

فربد در پایان با بیان اینکه یارانه شیر باید در مواردی که آمار قابل کنترل دارد(مدارس، دانشگاه، ادارات و...) توزیع شود، افزود: این یارانه به هر طریقی پرداخت شود بسیار مفیدتر از اعمال شیوه فعلی است؛ با توجه به اینکه صنعت دامداری نیازمند پشتیبانی است، اگر این یارانه به تولید شیر اختصاص یابد مؤثرتر خواهد بود.

کد خبر 51632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز