مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: نیروگاه‌های برقابی استان تهران برای کمک به شبکه برق سراسری کشور در زمان اوج مصرف برق در فصل تابستان آماده است.

نیروگاه برق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد شهریاری اظهار کرد: نیروگاه‌های برقابی جزو نیروگاه‌های پاک و تجدیدپذیر محسوب می‌شوند و به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی، سهم بسزایی در تامین انرژی مورد نیاز کشور به‌خصوص در زمان پیک مصرف را دارند.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای تهران با ۹ واحد برقابی و مجموع ظرفیت نصب شده ۲۶۸.۳ مگاوات و متوسط تولید انرژی سالانه ۴۳۱ هزار مگاوات ساعت، سهم تولیدی در حدود ۲ درصد نیروگاه های برق آبی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: نیروگاه امیر کبیر با ۲ واحد ۴۵ مگاواتی، نیروگاه طالقان با ۲ واحد ۸.۹ مگاواتی در سامانه غرب تهران، نیروگاه لتیان با ۲واحد ۲۲.۵ مگاواتی و نیروگاه کلان با ۳واحد ۳۸.۵ مگاواتی در سامانه شرق تهران درخصوص تولید انرژی و کمک به شبکه برق سراسری کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

شهریاری اظهار کرد: تولید برق در نیروگاه‌های مذکور با توجه به شرایط منابع آبی و متناسب با نیاز آبی مصارف مختلف در پایین دست سدها برنامه‌ریزی می‌شود و افزایش یا کاهش تولید از متوسط تولید انرژی سالیانه متأثر از این موضوع خواهد بود.

مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران  تصریح کرد: در سال ۹۸ با توجه به وضعیت بی‌سابقه نزولات جوی و به تبع آن آبگیری مناسب در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار و طالقان موجب شد برنامه‌ریزی های تامین آب و تولید برق از سدهای موصوف و نیروگاه‌های برقابی مربوطه به‌نحوی صورت پذیرد که بتوان از حداکثر پتانسیل منابع آب‌های سطحی در این زمینه‌ها بهره‌برداری کرد.

وی گفت: میزان تولید خالص نیروگاه‌های زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در سال ۹۸ به بیش از ۵۴۷ هزار و ۹۹۵ مگاوات ساعت رسید، این میزان در مقایسه با تولید سال ۹۷ افزایش ۱۳۲ درصدی داشته است که با توجه به سابقه سال‌های گذشته یک رکورد به حساب می‌آید.

شهریاری همچنین یادآور شد: در این خصوص نیروگاه کلان با تولیدخالص ۲۰۷ هزار مگاوات ساعت و افزایش  ۲۴۸ درصد، نیروگاه لتیان با تولیدخالص ۸۶۲ هزار و ۳۹ مگاوات ساعت و افزایش ۱۴۶ درصد، نیروگاه امیرکبیر با تولیدخالص ۱۹۴ هزار مگاوات ساعت و افزایش ۸۰ درصد و نیروگاه طالقان با تولید خالص ۶۱۲ هزار و ۵۷ مگاوات ساعت و افزایش  ۷۹ درصدی تولید انرژی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در جایگاه‌های اول تا چهارم افزایش تولید قرار دارند.

مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: برنامه‌ریزی تامین حداکثری نیاز آبی مصارف پایین دست سدها و همزمان برنامه‌ریزی و افزایش تولید نیروگاه‌های زیر پوشش، مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب برای تولید و همچنین بهره‌برداری بهینه از واحدهای نیروگاه‌های برقآبی تحت پوشش نیز از دیگر موارد این رکورد است.

شهریاری عنوان کرد: سهم تولید نیروگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای تهران در میان تولید کل نیروگاه‌های کشور و همچنین نیروگاه‌های برق آبی کشور حکایت از این دارد که با مجموع تولید خالص (درب نیروگاه) ۳۰۹ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۷۶ مگاوات ساعت نیروگاه های کشور در سال ۹۸، سهم تولید ۵۴۸ هزار و ۵۳۹ مگاوات ساعت نیروگاه‌های تحت پوشش در میان آنها برابر ۱۷۷ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: با درنظر گرفتن مجموع تولید خالص ۳۱ میلیون مگاوات ساعت نیروگاه‌های برق آبی کشور در سال ۹۸، سهم تولید نیروگاه های امیرکبیر، لتیان، کلان و طالقان در میان آنها تقریباً برابر ۲ درصد است.

کد خبر 516292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha