رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: طبق برنامه اعلام‌شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، گردشگران می‌توانند ازاین‌پس از بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان دیدن کنند.

گنبد سلطانیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، میر موسی انیران شنبه دهم خرداد افزود: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با ویروس کرونا طی اسفند سال ۹۸ و در راستای پیشگیری از انتشار این ویروس، همه اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌های استان زنجان به‌ویژه گنبد جهانی سلطانیه تا اطلاع ثانوی تعطیل‌شده بود.

وی اضافه کرد: بر این مبنا محوطه و بنای گنبد سلطانیه بار دیگر به طور کامل ضدعفونی شد و برای مراقبت و احتیاط بیشتر گردشگران تنها از دروازه شمالی می‌توانند وارد این بنا شوند.

این مسئول ادامه داد: گنبد سلطانیه اولین گنبد دوپوش در جهان و موفق‌ترین نمونه معماری اسلامی است که این اثر بی‌همتا باگذشت ۷۳۵ سال از ساخت آن، همانند نگین فیروزه‌ای در برابر دیدگان عموم خودنمایی می‌کند.

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه یادآور شد: دشت سلطانیه به استناد مدارک باستان‌شناسی خواستگاه استقرارهای مختلفی از هزاره‌های پیش‌ازتاریخ و سرچشمه رودخانه‌های زنجانرود و ابهر رود است که این ۲ رودخانه پس از قدرت گرفتن از آب‌های تحت‌الارضی چمن سلطانیه در طول مسیر و کنار شاخه‌های فرعی خود به‌نوعی باعث پدید آمدن و قوام سکونتگاه‌های مختلفی شده‌اند.

میرموسی انیران افزود: بنای گنبد سلطانیه از نظر تزیینات یکی از موفق‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی ایران به شمار می‌رود که دراین‌ارتباط عوامل مختلف تزیینی بنای گنبد سلطانیه تزئینات آجری، تزیئنات گچبری، کتیبه‌ها، کاشی‌کاری، تزیینات رنگ و نقاشی، تزیینات سنگی، تزیینات چوبی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در این بنا از تزئین آجری به سه صورت، آجرهای قالبی، آجرهای کنده‌کاری و تلفیق آجر و کاشی استفاده‌شده است.

انیران خاطرنشان کرد: گنبد هشت‌ضلعی سلطانیه به لحاظ تزئینات آجرکاری، کاشی‌کاری و معماری جزو منحصربه‌فردترین آثار دوره اسلامی محسوب می‌شود.

به گفته وی، گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان در تاریخ ۲۴ تیرماه ۸۴ در کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دوربان آفریقای جنوبی به‌عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه خاطرنشان کرد: گنبد سلطانیه علاوه بر شکوه و عظمت معماری که در نوع خود بی‌نظیر است، دانشنامه‌ای از نقش و طرح در تزئینات معماری آن روز، که بیانگر برهه‌ای از تاریخ معماری و هنر ایران است را نیز به نمایش گذاشته است.

این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت‌شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث‌شده و هم‌اکنون بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان به شمار می‌آید.

شهرستان سلطانیه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.

کد خبر 516280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha