مدیر کل دام‌پزشکی استان البرز با اشاره به پرداخت وام‌ کم‌بهره به کشتارگاه‌های طیور در استان بر لزوم تجهیز خط دو تولید این کشتارگاه‌ها تأکید کرد.

کشتارگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، غلامرضا توکلی در خصوص توصیه‌های بهداشتی استفاده از گوشت قرمز، سفید و دیگر فرآورده‌های دام و طیور که به‌صورت روزانه در سبد غذایی قرار دارد، اظهارکرد: به مردم توصیه می‌کنیم این مواد را از مراکزی تهیه کنند که دام‌پزشکی بر آنها کنترل‌های لازم را دارد.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به‌راحتی قابل‌سرایت است، گفت: احتمال آلودگی حیوانات با آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها به بیماری «تب کریمه کنگو» بیشتر می‌شود.

مدیرکل دام‌پزشکی استان البرز گفت: این بیماری ویروسی اگر از طریق دام به انسان انتقال پیدا کند در صورت پیشرفت موجب مرگ می‌شود؛ درنتیجه برای مصون ماندن از این بیماری‌ها همچنان مردم را به تهیه گوشت و دیگر فرآورده‌های دامی از مراکز معتبر تحت نظارت دام‌پزشکی توصیه می‌کنیم.

توکلی با تأکید بر اهمیت توجه و دقت مردم در استفاده از نوع مرغ مصرفی، گفت: از چند ماه گذشته سازمان دام‌پزشکی کشور تصمیمی مبنی بر تقسیم کشتارگاه‌های طیور کشور به سه رتبه «اِی پلاس»، «اِی» و «بی» را عملیاتی کرده است.

وی با اشاره به این‌که تولید فرآورده‌های باکیفیت در سطح کشتارگاه‌های طیور نیاز به به‌کارگیری تکنولوژی مناسب و دستگاه‌های پیشرفته دارد، افزود: در حال حاضر در استان البرز اقدامات لازم برای ارتقای رتبه این کشتارگاه‌ها انجام‌شده است.

مدیرکل دام‌پزشکی استان البرز بیان کرد: تغییر رتبه کشتارگاه‌های طیور بر کیفیت مرغ تولیدی و از طرفی افزایش قیمت آن تأثیرگذار است، در کشتارگاه‌های با درجه «اِی» این افزایش قیمت برابر ۵۰۰ تومان و برای مرغ تولیدی کشتارگاه‌های با درجه «اِی پلاس: برابر هزار تومان است.

توکلی با تأکید بر این‌که تغییر درجه کشتارگاه‌های طیور به‌یقین تأثیر مهمی در سلامت کیفیت مرغ تولیدی دارد، افزود: در کشتارگاه‌های با درجه «اِی» تخلیه اندرونی‌ها مانند ریه، نای و یا کلیه‌های مرغ کاملاً به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

وی بیان کرد: مرغ‌ها دربسته‌بندی و با کد ره‌گیری و شناسنامه ارائه در بازار عرضه می‌شود و روی کاورهای بسته‌بندی نیز درجه و کیفیت مرغ تولید درج‌شده است، مردم برای اطلاع از صحت این موارد می‌توانند کد ره‌گیری را به سامانه ۳۰۰۰۸۹۰۳ دام‌پزشکی پیامک ارسال کنند.

فعالیت شش واحد کشتارگاه طیور در البرز

مدیرکل دام‌پزشکی استان البرز توضیح داد: در حال حاضر شش واحد کشتارگاه طیور در البرز فعالیت دارند که همه دارای رتبه «بی» هستند اما در ماه‌های اخیر قدم‌های خوبی توسط مسئولان و گروه اقتصادی استان برداشته‌شده است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با پرداخت وام‌های کم‌بهره، کشتارگاه‌های طیور البرز را ترغیب کنیم تا مجهز به خط دو شوند.

توکلی در بخش دیگری بیان کرد: مدت ماندگاری مرغ منجمد تولیدی در کشتارگاه‌های با رتبه‌های مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارد، این مهم برای مرغ‌های منجمد شده تولیدی در کشتارگاه‌های با درجه «بی» شش ماه و برای کشتارگاه‌های درجه‌ای وای پلاس حدود یکسال و حتی بیشتر از آن است.

وی گفت: اگر مردم گوشت چرخ‌کرده را از مراکزی تهیه کنند که دارای مجوز بسته‌بندی گوشت از دام‌پزشکی هستند، ایرادی ندارد اما تهیه گوشت چرخ‌کرده از قصابی‌ها را توصیه نمی‌کنیم، بلکه سفارش ما این است که مردم گوشت قرمز خریداری‌شده را به خانه برده و بعد از شستشو و خشک‌کردن آن را چرخ کنند.

توکلی اشاره کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا، باز کردن بسته‌بندی مرغ در حضور مشتری و قطعه کردن آن موردی نداشت، اما بعد از مشاهده این بیماری در استان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قطعه کردن مرغ را ممنوع کرده‌ایم.

کد خبر 516244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha