اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان برای حل مشکل آب عشایر در جلسه رئیس سازمان دامپزشکی کشور با مسئولان زرندیه مصوب شد.

نشست عشایر زرندیه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه بررسی مشکلات عشایر شهرستان زرندیه با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور و رئیس سازمان امور عشایر ایران در شهرستان زرندیه اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان برای رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی عشایر این منطقه مصوب شد.

در این جلسه مشکلات زیرساختی عشایر ساکن منطقه یعقوب حصاری که محل اسکان ایل کله کوهی و عشایری از استان‌های قم، تهران و قزوین است، با حضور «علی‌صفر ماکنعلی»، رئیس سازمان دامپزشکی کشور و کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر ایران بررسی شد.

تدوین برنامه راهبردی بهداشت دام و امداد عشایر

علی‌صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور و رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور همچنین در حاشیه نشت باعشایر منطقه یعقوب حصاری و عشایر استان‌های مرکزی، قم و قزوین از تدوین برنامه‌ای راهبردی برای عشایر در ۳ محور بهداشت دام در مناطق قشلاقی و ییلاقی (زمستان گذر و تابستان گذر) و امداد در مسیر کوچ خبر داد و گفت: در کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور توجه ویژه به عشایر کشور خواهد شد.

ماکنعلی با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر حمایت واقعی از عشایر کشور افزود: در کمیته ملی راهبردی نسبت به تدوین برنامه در ۳ محور بهداشت دام در مناطق قشلاقی و ییلاقی (زمستان گذر و تابستان گذر) و امداد در مسیر کوچ اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: تشکل‌های صنفی و بخش خصوصی نباید به دید درآمدزایی به عشایر نگاه کنند، با تأمین نهاده‌های دامی و ارائه خدمات و با همکاری خود عشایر می‌توان فرصت‌های مناسبی برای بازار داخلی و صادرات تولیدات عشایر فراهم کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید برتوسعه خدمات و حمایت همه‌جانبه بخش دولتی از عشایر و استفاده از ظرفیت‌های عشایر برای اجرای برنامه‌های آموزشی در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های دامی بیان کرد: این برنامه‌ها با همکاری سازمان تحقیقات، تحقیقات و ترویج کشاورزی اجرا خواهد شد.

جمعیت عشایر استان مرکزی بیش از پنج هزار نفر در قالب یک‌هزار خانوار است که بیشتر در مناطق مختلف ساوه، زرندیه، دلیجان و خمین زندگی می‌کنند.

ایلات استان مرکزی از متنوع‌ترین جمعیت‌های عشایری کشور است که از سراسر کشور در این استان زیست موقت دارند و جایگاه اصلی عشایر ایل مغان و شاهسون بغدادی استان اردبیل است و ایامی از سال را در شهرستان ساوه و زرندیه مستقر هستند.

عشایر ایل سنگسری نیز که جایگاه اصلی‌شان استان‌های سمنان، تهران و البرز است به طور فصلی در شهرستان زرندیه در منطقه رودشور، چکنه و عباس آبادگوی داغ مستقر می‌شوند.

عشایر طایفه کله‌کوهی، جایگاه اصلی آنان استان فارس است نیز در زرندیه و عشایر کردکلهر از بخشی از زیست‌شان در کرمانشاه است در شهرستان ساوه در منطقه قره‌چای، گزل‌دره و شریف‌آباد ساکن می‌شوند.

عشایر دیگر استان ایل ذلکی است که جایگاه اصلی آنان استان لرستان و خوزستان است که در شهرستان خمین و روستای قره‌کهریز زیست موقت دارند.

کد خبر 516229
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha