رئیس جمهوری آمریکا سه هفته زودتر از موعد مقرر تهدید خود را عملی کرد و به رابطه ایالات متحده با سازمان بهداشت جهانی پایان داد.

ترامپ در رز گاردن کاخ سفید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، دانلد ترامپ پیش‌تر در روز ۱۹ ماه می با فرستادن یک نامه چهار صفحه‌ای به مدیر کل سازمان بهداشت جهانی از قطع موقت کمک‌های مالی آمریکا خبر داده و از او خواسته بود سیاست‌های WHO را به ویژه در دوران شیوع کرونا اصلاح کند. رئیس جمهوری آمریکا ۳۰ روز به مدیران سازمان بهداشت جهانی مهلت داده بود تا رضایت او را جلب کنند.

اما این مهلت فقط ۱۰ روز دوام آورد و ترامپ روز جمعه به وقت آمریکا در نشست خبری خود در رز گاردن کاخ سفید اعلام کرد آمریکا رسما از سازمان بهداشت جهانی خارج می‌شود. او این سازمان را عروسک خیمه‌شب‌بازی چین دانست و ادعا کرد WHO نتوانسته اصلاح‌های اساسی را در ساختار و فعالیت‌های خود ایجاد کند. ترامپ گفت: چین تنها 40 میلیون دلار به این سازمان کمک می‌کند و همه‌کاره آن است. در حالی که سهم آمریکا 450 میلیون دلار بود.

بت کامرون، بیولوژیست و مقام ارشد پیشین در شورای امنیت ملی آمریکا با ابراز تاسف از تصمیم ترامپ برای خروج از سازمان بهداشت جهانی در توییتر خود نوشت: نمی‌توان گفت این اقدام چه اندازه به آمریکا، شرکای جهانی ما و توان ما برای مبارزه با بیماری دنیاگیر کووید-۱۹ آسیب می‌زند؛ موضوعی که تهدیدی برای ملت ما و صلح و امنیت جهانی است.

کد خبر 516116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha