مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: برنامه نجات دشت قزوین و ارتقای بهره‌وری در آن، در قالب طرحی بنام «تاک» تهیه و در یک بازه زمانی ۱۰ ساله اجرا می‌شود.

دشت قزوین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عیسی قبادی جمعه نهم خرداد اظهار کرد: در چند دهه گذشته به دنبال بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب و خاک، دشت قزوین با چالش‌های زیادی روبرو شده است که تدبیر و اقدام برای نجات این دشت حاصلخیز به‌منظور حفظ و قوام فعالیت‌های کشاورزی در آن ضروری است.

این مسئول با اشاره به سابقه درخشان دشت قزوین در بخش کشاورزی، اظهار کرد: این دشت قادر است امنیت غذایی بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تامین کند بنابراین ما باید این قابلیت را حفظ کرده و تهدیدات پیش روی آن را از میان برداریم.

وی ادامه داد: تجمیع اراضی کشاورزی و تعیین الگوی کشت همراه با برنامه‌ریزی دقیق و مدون برای بهینه‌سازی مصرف آب از اولویت‌ها و راهبردهای طرح تاک در قالب برنامه نجات دشت قزوین است.

قبادی اظهار کرد: طرح تاک با ایجاد انسجام بین دستگاه‌ها می‌کوشد تا نظام بهره‌برداری از دشت قزوین اصلاح و بهره‌وری از این دشت زرخیز به بالاترین حد ممکن ارتقا یابد، این طرح با محوریت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای و همراهی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط  اجرایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: با اجرای این طرح می‌خواهیم وضعیت سفره‌های آبی زیرزمینی دشت قزوین که در دهه‌های گذشته با افت زیادی روبه‌رو شدند تثبیت شده و بهبود یابد و همچنان با اتکا به پیاده سازی سامانه‌های نوین آبیاری و تکیه‌بر فناوری‌های جدید، تقویت کشت ارقام کم آب‌برو رعایت الگوی کشت میزان تولید محصولات کشاورزی در این دشت بدون افزایش میزان سطح کشت در ابتدا حفظ‌شده و سپس رشد پیدا کند.

قبادی افزود: فرهنگ‌سازی و اقناع کشاورزان در رابطه با الگوی کشت و تجمیع اراضی و استفاده از ارقام و کشت‌های جدید از محورهای این طرح به شمار می‌رود که البته کار دشواری است اما برای حفظ دشت قزوین و حفظ کشاورزی در آن باید به این سمت پیش برویم.

این مسئول گفت: در سال جهش تولید گام نخست اجرای این طرح برداشته خواهد شد و امیدواریم بتوان با مشارکت و همراهی دستگاه‌ها و کشاورزان طی یک دهه چشم‌انداز روشن و خوبی را برای دشت حاصلخیز قزوین ترسیم کرد.

دشت قزوین دارای ۴۴۳ هزار هکتار وسعت است که دوسوم آن قابلیت فعالیت کشاورزی دارد.

کد خبر 515929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha