قدیمی‌ترین توالی تقریبا کامل ژنی از ویروس ایدز در یک نمونه بافتی مربوط به بیش از نیم قرن قبل از جمهوری دموکراتیک کنگو یافت شد.

HIV

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس این ژنوم ویروس ایدز در یک نمونه بافتی که در سال ۱۹۶۶ برداشته و حفظ شده بود، یافت شده است و به این ترتیب سابقه عفونت انسانی با ویروس ایدز ۱۰ سال به عقب برده می‌شود. قدیمی‌ترین ویروس ایدز یافت شده مربوط به یک نمونه خونی برداشته شده در سال ۱۹۷۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو بود.

توالی‌های ژنی مانند این که مربوط به مدت‌ها پبش از مان کشف ایدز در سال ۱۹۸۳ هستند، می‌تواند زمان‌بندی جهش‌های ژنتیکی این ویروس را نشان دهند.

این جهش‌های ژنتیکی به دانشمندان کمک می‌کنند تا انتشار ویروس و زمان‌بندی سرایت ویروس ایدز را به انسان‌ها را ردیابی کنند.

سوفی گریسلر متخصص ویروس‌شناسی محاسباتی در دانشگاه لوون بلژیک و یکی از این پژوهشگران می‌گوید این توالی ژنی جدید با دانسته‌های پیشین درباره زمان ظهور ویروس ایدز مطابقت دارد.

دانشمندان بر اساس توالی‌یابی ژنتیکی نمونه‌های ویروس ایدز معتقدند این ویروس در اوائل دهه ۱۹۰۰ از شمپانزه‌ها به انسان‌ها منتقل شده است. سویه‌های متعددی از ویروس ایدز وجود داشته‌اند، اما زیرگروهی از آنها به نام «اچ‌آی‌وی-۱ گروه M» مسئول بیش از ۹۵ درصد موارد عفونت انسان‌ها در جهان بوده‌اند. تا به حال بیش از ۳۲ میلیون نفر در جهان از هنگام شروع همه‌گیری جهانی یا پاندمی اچ‌آی‌وی (ویروس نقص ایمنی اکتسابی) به علت ایدز درگذشته‌اند.

با وجود فاصله ۸۰ ساله میان شروع سرایت اچ‌آی‌وی-۱ به انسان‌ها و کشف نهایی ویروس هنوز دینامیسم اولیه بیماری به طور کامل مشخص نشده است.

یک پرسش بزرگ این است که اچ‌آی‌وی-یک گروه M چرا و در چه هنگامی توانست قابلیت سرایت موثر بین انسان‌ها را پیدا کند و باعث همه‌گیری جهانی شود.

کد خبر 515871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha