استاندار گیلان گفت: بیش از ۱۰ هزار شغل با قابلیت اشتغال بالا در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال ۹۹ عملیاتی می‌شود.

ارسلان زارع  و نوبخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ارسلان زارع در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان  که با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: امسال ۴۱ پروژه اقتصاد مقاومتی با ۳ هزار و  ۳۱۱ شغل تعریف شده است.

وی با اشاره به ۱۲۸پروژه معرفی شده در راستای شعار امسال افزود: ۹۲ پروژه از این تعداد قطعی شده و این ۱۲۸ پروژه شش هزار و ۷۶۴ شغل ایجاد می‌کند.

زارع ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی استان ۴۳.۵ درصد است که برای سال ۹۹ بر اساس همین پروژه‌ها و تبصره‌های مختلف ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر شاغل می‌شوند که از این تعداد سه هزار و ۶۵۵ نفر بدون دریافت تسهیلات از دولت شاغل شده و ۱۵ هزار و ۱۴۵ نفر هم با تسهیلات دولت به شغل دست می‌یابند.

استاندار بیان کرد: نرخ بیکاری گیلان بر اساس آمار رسمی دولت در  سال ۹۷ حدود ۱۱.۴ درصد بود که با تلاش‌های انجام شده و فعالیت بخش خصوصی در پایان سال ۹۸ به ۱۰.۳ درصد رسیدیم که ۳ دهم درصد از نرخ کشوری کمتر است.

زارع با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۳.۵ درصدی پروژه های در سال ۹۸ تاکید کرد: سال ۹۸ هفت پروژه اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداری رسید که چهار پروژه بیش از ۷۰ درصد و سایر پروژه‌ها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که حداکثر تا هفته دولت بیشتر آن ها به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: امسال گیلان برای اجرای پروژه‌ها به ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، در تلاشیم تا پایان سال ۹۹ در سال جهش تولید با اقداماتی که انجام می‌شود نرخ بیکاری استان را تک رقمی کنیم و برای این مهم  از طریق اجرای طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت ۷۰ درصد و واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی و همچنین واگذاری طرح‌های راکد به بانک‌ها هدف‌گذاری شده است.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش نوبت کاری واحد های فعال موجود و ایجاد خط جدید تولید برای تحقق شعار امسال افزود: از افتخارات دولت تدبیر و امید این بود که با حجم زیادی از بیکاری و نرخ بالای تورم از آغاز به کار این دولت توانست نرخ تورم را تک رقمی کند ولی بر اساس تحریم های ظالمانه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی این نرخ دوباره افزایش یافت.

زارع با اشاره به شرایط گیلان در بحران کرونا و تبدیل این استان به یکی از کانون‌های اصلی این بیماری در کشور پس از شیوع کرونا ادامه داد: متاسفانه همه شهرستان‌های استان از غرب تا مرکز و شرق و جنوب افراد زیادی درگیر این ویروس شده بودند به نوعی که در دو هفته اول شیوع این ویروس آمار مبتلایان به کرونا در گیلان به دو هزار نفر بستری در بیمارستان‌ها رسید.

وی با اشاره به همکاری مردم و کمک‌های خیرین و تلاش کادر درمان در کاهش آمار مبتلایان کرونا در گیلان گفت: استان گیلان در کمتر از ۱۵ روز به تثبیت رسیدیم و از ۱۵ اسفندماه آغاز سیر نزولی بستری ها در بیمارستان و کاهش فوتی‌ها اتفاق افتاد.

استاندار گیلان در خاتمه یادآور شد: جا دارد از حمایت‌های دولت بوسیله حذف بسیاری از تشریفات اداری در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا  براساس درخواست استانداری و دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکر کنیم.

۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی امسال پرداخت می‌شود

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای طرح‌های عمرانی امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت می شود، گفت: هزار و ۲۵۰ شغل ثابت از محل تسهیلات بانکی در کشور ایجاد شد.

محمد باقر نوبخت در این جلسه با اشاره به وضعیت مطلوب استان گیلان از نظر مهار بیماری کرونا و تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی، گفت: طی ماه‌های اخیر با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده تجهیزات خوبی در حوزه بهداشت و درمان برای گیلان فراهم شده که قابل توجه است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امیدواریم با تأمین منابع مالی هزار میلیاردی تا پایان امسال از محل منابع عمومی بتوانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم، تصریح کرد: به رغم مشکلات موجود، پرداخت حقوق‌ها بدون وقفه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۵۰ هزار میلیارد تومان برای امور هزینه‌ای در دو بخش پرداخت‌های پرسنلی و سایر هزینه دستگاه‌ها بوده است، گفت: در بخش دیگر برای امسال باید اجرای طرح‌های اجرایی در اولویت قرار گیرد.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته ۴۴۸ هزار میلیارد تومان مصوب بودجه بوده که از این مقدار ۴۴۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شد، اظهار کرد: میزان پرداختی برای طرح‌های عمرانی در سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که سه برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی پرداخت می‌شود، گفت: برخی از طرح‌های عمرانی که در سنوات گذشته به پیمانکار داده می‌شد امسال تولید دولت در بازار بورس و سرمایه نقد و در اختیار پیمانکار قرار داده می‌شود.

نوبخت با اشاره به اتصال راه آهن رشت به بندر انزلی و بندر کاسپین در پایان سال ۹۹، افزود: امسال باید طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان گیلان با سرعت بیشتری پیگیری و اجرایی شود.

کد خبر 515820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha