اثر تاریخی برج‌های دوقلوی صفا در نجف‌آباد که قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد به تملک شهرداری این خطه درآمد.

برج‌های دوقلوی صفا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهردار نجف‌آباد گفت: برج‌ دوقلوی صفا یکی از زیباترین آثار باستانی این خطه و ثبت شده در فهرست میراث ملی است و بر این اساس شورای شهر و شهرداری برای حفظ و نگهداری آن با توافق  با مالکان، این اثر را به تملک خود درآوردند.

محمد مغزی بیان کرد: اقدامات لازم برای تعمیرات، بازسازی و زیباسازی این ۲ برج تاریخی آغاز خواهد شد. برج‌های دوقلوی صفا از آن دسته ساختمان‌های خشتی و بلند است که برای نگهداری کبوترها و تامین کود زمین‌های کشاورزی از فضولات این پرندگان ساخته شده است. این برج‌ها  با پلان‌های مستطیل شکل و الگوی شکل‌گیری و پلان متقارن از لحاظ معماری دارای ظاهری متمایز بین برج‌های کبوتر کشور است؛ در قسمت شرق بنا خانه‌ای با دیرینگی دوران صفویه وجود دارد که از معدود خانه‌های باقیمانده آن دوران با ستون‌های چوبی، پنجره‌های ارسی و تزیینات گره چینی و قواره‌بری است.

برج‌ها دوقلوی صفا جزو مجموعه بافت تاریخی صفا شامل حمام، مسجد و خانه‌های تاریخی است که در خیابان شریعتی، ابتدای خیابان صفا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ ۳۴۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کبوترخانه حدود ۴۰۰ سال پیش و در اوایل دوره‌ صفوی در اصفهان و یزد رواج پیدا کرد و علاوه بر محلی برای نگهداری از پرندگان، از فضولات آن برای مصارف کشاورزی، صنعت دباغی در چرم‌سازی و ساخت باروت نیز استفاده می‌شد.

گفته می‌شود از میان هزاران برج کبوتر در گوشه و کنار استان اصفهان حدود سه هزار بنا هنوز سرپاست و این آثار با وجود ارزش گرانبهای معماری، تاریخی و گردشگری امروزه در بسیاری از شهرهای اصفهان و میان زمین‌های کشاورزی به حال خود رها شده و زیر فرسایش مداوم طبیعت و صدمات انسانی در حال ویران شدن هستند.

کد خبر 515794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha