مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: طرح شناسنامه‌دار کردن درختان تاریخی باغ شاهزاده ماهان با هدف حفظ و تهیه بانک اطلاعاتی این درختان آغاز شده است.

باغ ماهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فریدون فعالی افزود: این طرح با هدف بررسی وضعیت فعلی درختان، ساماندهی و حفاظت این درختان در حال انجام است، در شناسنامه هر یک از درختان باغ شاهزاده ماهان، اطلاعاتی همچون سن تقریبی و ضخامت درختان، گونه، مختصات و نشانی محل و همچنین نحوه آبیاری آنها ثبت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اهمیت و ارزش درختان تاریخی باغ شاهزاده ماهان تاکید کرد: موضوع حفظ و نگهداری درختان موجود در باغ شاهزاده ماهان با جدیت دنبال می‌شود و از بازدید کنندگان و گردشگران این باغ تاریخی درخواست می شود نسبت به حفظ و حراست این درختان توجه بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: درختان سرو و چنار و همچنین کاج باغ شاهزاده ماهان قدمت بالایی دارند و در حال حاضر بیش از ۳۲۰ درخت تاریخی در این باغ وجود دارد.

فعالی افزود: ساماندهی فضای سبز و پوشش گیاهی این باغ تاریخی از اولویت‌های اصلی پایگاه ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان است.

باغ شاهزاده (شازده) در شهر ماهان و ۳۵ کیلومتری جنوب کرمان قرار گرفته و علاوه بر اینکه از مراکز تفریحی و تفرجگاه‌های با صفا و آثار تاریخی و دیدنی کرمان است، یکی از زیباترین باغ‌های چشم نواز کشور به شمار می‌رود.

این باغ یادگار عبدالحمید میرزا فرمانفرما حاکم عصر قاجار در کرمان است که آن را در دامنه کوه‌های تیگران و در زمینی به مساحت ۵.۵ هکتار و با ۲ مجموعه بنای ارزشمند شرقی و غربی و حمامی خصوصی بنا کرد.

این اثر در ۱۴ آبان ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۱۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و در سال ۲۰۱۱ در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

کد خبر 515791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha