عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: زمان ماندگاری ویروس کووید۱۹ در جهان مشخص نیست و به همین دلیل مردم باید خود را با این ویروس وفق دهند. چون ما دیگر به زمان قبل از کرونا برنمی‌گردیم و باید نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم.

کرونا مثبت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود هوشمند با بیان این مطلب گفت: کووید۱۹ هم مانند آنفلوآنزا در دنیا ریشه‌کن نخواهد شد. واکسن این ویروس هم مانند آنفلوآنزا هر سال جدید و جدیدتر خواهد شد. به همین دلیل مردم فقط باید دقت داشته باشند که بهداشت را رعایت کنند و تا جایی که ممکن است از کارهای غیرضروری که سلامت آنها را به خطر می‌اندازد، دوری کنند. همچنین مردم باید مراقب افرادی که به هر دلیلی سطح ایمنی پایینی دارند، باشند.

هوشمند اظهار کرد: وقتی ویروس کرونا از بدن فردی به دیگری منتقل می‌شود، میزان خطرناک بودن آن کمتر می‌شود. اما باید بدانیم که هنوز آشنایی زیادی با این ویروس نداریم و به همین دلیل فقط به فرضیه‌ها اکتفا می‌کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: در DNA ما هزاران جهش اتفاق می‌افتد، اما به دلیل اینکه سیستم تعمیر و مرمت داریم، می‌توانیم آن جهش را از بین ببریم. در مورد این ویروس شاید امکان اینکه بتوانیم این جهش‌ها را از بین ببریم وجود نداشته باشد. چون ویروس دست‌خوش برخی تغییرات می‌شود.

او افزود: امیدواریم این تغییرات اذیت‌کننده نباشد. دیده شده که این ویروس معمولا به سمت کم‌خطر شدن پیش خواهد رفت، اما هنوز نمی‌توانیم در مورد آن کاملا قطعی اظهارنظر کنیم.

این متخصص ژنتیک مولکولی در ادامه درباره تغییر ژنوم ویروس کووید۱۹ در بروز بیماری با علائم مختلف در افراد صحبت کرد و گفت: همه افراد ژنوم خاصی دارند و به همین دلیل گاهی بیماری در یک فرد زودتر از فرد دیگر خود را نشان می‌دهد. گاهی ممکن است اثر دارو روی بدن افراد با یکدیگر بسیار فرق داشته باشد که به اصطلاح به آن «پزشکی شخصی» می‌گوییم.

هوشمند با اشاره به سوال‌هایی که در این زمینه در سامانه ۴۰۳۰ توسط مردم مطرح می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر مقاله‌هایی در مورد ژنوم انسان منتشر شده که نشان می‌دهد ژنوم هر فرد به چه اندازه می‌تواند در مقابل کرونا یا سایر ویروس‌ها مقاوم باشد.

کد خبر 515690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ياو رزاده IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    1 0
    هيچ بيماري ريشه كن نميشود ولي قابل پيشگيري است بيماري ايدز ؛ مالاريا ؛ انفلوانزا ؛ حصبه ؛ ......هنوز وجود دارد ؛ و گاهگاهى خودشان را نشان مى دهند . كرونا هم مثل همين بيماريها از بين نمى رود ولي با امدن واكسن ان وداروهاي كاهش دهنده ازارهاي ناشى از اين ويروس مى شود ان را كنترل نمود .