ویروس کرونا، مهمان ناخوانده شومی که پایش از اواخر بهمن‌ماه به کشور باز شد، در نخستین حرکت، صنعت گردشگری را مورد هدف قرار داد و خط عمیقی بر چهره گردشگری در شهر جهانی یزد کشید.

یزد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر شهر جهانی یزد در یک دهه اخیر سال‌های خوب و پر رونقی را در حوزه گردشگری تجربه می‌کرد و درحالی‌که برای نوروز و بهار ۹۹ آماده می‌شد، تاخت‌وتاز ویروس کرونا آغاز شد.

این ویروس از بدو ورود ابتدا گریبان صنعت گردشگری را گرفت و درحالی‌که یزد، اصفهان و شیراز به‌عنوان مثلث گردشگری ایران در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت، مملو از گردشگران خارجی بود، خالی از گردشگر آن‌هم نه‌فقط خارجی بلکه خالی از جمعیت مسافران داخلی نیز شد.

ممنوعیت سفر آن‌هم در اوج روزهای سفر، به‌سرعت گریبان هتلداران و سایر مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری را گرفت و درحالی‌که در سال‌های قبل، در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت، تمام ظرفیت هتل‌ها و واحدهای بومگردی از قبل رزرو شده بود، هتل‌ها خالی از جمعیت شد و هتلداران نخستین صنفی بودند که تعطیلی واحدهای خود را اعلام کردند.

سکوت غریبانه در بافت شهر جهانی یزد

کرونا وضعیت و شرایط عجیبی در شهر جهانی یزد حاکم کرد، بافت تاریخی که همواره مملو از جمعیت گردشگران بود، در سکوت غریبانه‌ای فرو رفت، رستوران‌های مملو از جمعیت تعطیل شد، کافه‌ها، پارک‌ها، سفره‌خانه‌ها، آژانس‌های مسافرتی، موزه‌ها و تمام آنچه به صنعت گردشگری مرتبط بود، در روزهایی که باید در اوج قرار می‌گرفت، تعطیل شد و این تعطیلی ضربه مهلکی بر پیکره گردشگری یزد بود.

درآمد تمام هتل‌ها، مراکز تفریحی و اقامتی، هنرمندان صنایع‌دستی و تا حدی صنعت حمل‌ونقل به صفر رسید و این امر فاجعه‌ای اقتصادی بود و هتلداران و ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری بر این باورند که این ضرر تا سال‌ها جبران نخواهد شد.

امسال در حالی که یزد می‌توانست یکی از طلایی‌ترین دوران خود را در زمینه گردشگری تجربه کند، تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت و این صنعت در یزد در خاموشی مطلق واقع شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: یزد ازجمله استان‌هایی است که طی سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی در صنعت گردشگری داشته و وضعیت حضور مسافران داخلی و گردشگران خارجی در این استان، هرسال بهتر از سال قبل می‌شود.

سید مصطفی فاطمی عنوان کرد: امسال درحالی‌که یزد می‌توانست یکی از طلایی‌ترین دوران خود را در زمینه گردشگری تجربه کند، تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت و این صنعت در یزد در خاموشی مطلق واقع شد.

وی با اشاره به اینکه استان یزد، نخستین استانی بود که هتلداران آن به‌صورت خودجوش درصدد تعطیلی و عدم پذیرش مسافران برآمدند، یادآور شد: اغلب هتل‌های یزد در همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا تعطیل کردند و تنها چند هتل دولتی که باید هماهنگی‌های لازم را با تهران انجام می‌دادند، فعال بودند.

فاطمی خاطرنشان کرد: با نگاهی به آمار ضریب اشغال هتل‌های یزد که در بهمن‌ماه به ۸۰ درصد و در فروردین و اردیبهشت به ۹۵ درصد می‌رسید، می‌توان میزان ضربه کرونا را اندازه‌گیری کرد.

وی افزود: در اردیبهشت‌ماه هرسال نیز هتل‌های یزد توسط گردشگران خارجی رزرو می‌شد اما امسال هیچ گردشگر خارجی به یزد نیامد و هتل‌ها نیز تعطیل بودند.

خسارت ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومانی به صنعت گردشگری یزد طی ۳ ماه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در مورد میانگین خسارتی که تأسیسات گردشگری یزد به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های این حوزه متحمل شد، اظهار داشت: برآورد احتمالی ما از خسارت‌های وارده به تمام بخش‌های فعال و مرتبط با حوزه گردشگری در استان که شامل راهنمایان گردشگری، واحدهای بومگردی، بخش غذا، هتل‌ها رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی، سفره‌خانه‌های سنتی، پارک‌های طبیعت‌گردی، مجتمع‌های گردشگری و بین‌راهی، تالارها، صنایع‌دستی، موزه‌ها و… می‌شود، ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان برای اسفند، فروردین و اردیبهشت است.

البته خسارت‌های کرونا به صنعت گردشگری، تنها به هتل‌ها و رستوران‌ها و … خلاصه نمی‌شود بلکه صنایع‌دستی و صنعتگران این حوزه نیز متحمل خسارت‌های جدی شده‌اند.

۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به هنرمندان صنایع دستی یزد

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در استان یزد ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی فعال هستند که ویروس کرونا و تعطیلی سفرها، بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان به این افراد خسارت وارد کرد.

محمدرضا دهقان بیان کرد: لغو سفرهای نوروزی منجر به تعطیلی بازارچه‌های صنایع‌دستی، فروشگاه‌ها و درمجموع فعالیت صنعتگران این بخش شد و تنها بخش اندکی از فعالان این عرصه توانستند به فعالیت خود در ایام اوج کرونا از طریق فروش اینترنتی ادامه دهند.

تولید روزانه ۲۰ شیرینی یزدی در دوران کرونا به یک پنجم رسید

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و شیرینی اصلی‌ترین سوغات یزد هستند، افزود: به‌جز صنعتگران حوزه صنایع‌دستی، صنعت شیرینی‌سازی یزد نیز ضربه اقتصادی شدیدی خورد به نحوی تولید روزانه ۲۰ تن شیرینی در یزد عملاً به کمتر از یک‌پنجم رسید.

کرونا حتی هنرمندان یزدی درزمینهٔ نمایش، گرافیک و … را نیز متضرر کرد به‌نحوی‌که پیش‌بینی ده‌ها عنوان برنامه و اجرای زنده در مکان‌های فرهنگی یزد ازجمله کوچه مازاری‌ها، بافت تاریخی و پارک‌های یزد برای گردشگران و مردم این شهر که توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری یزد تدارک دیده‌شده بود، لغو شد.

لغو ۱۴۰۰ برنامه در نوروز و بهار ۹۹

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی، اجتماعی شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا موجب لغو هزار و ۴۰۰ برنامه مختلف این سازمان در نوروز و بهار ۹۹ شد.

عباس ملازینلی بیان کرد: در نوروز امسال برنامه‌هایی نظیر نمایش و موسیقی خیابانی، بالن‌سواری و بازسازی فعالیت‌های فرهنگی سنتی و بومی، برگزاری جشنواره غذا، معرفی آثار ناملموس ثبت ملی، انجام مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی و … توسط هنرمندان یزد پیش‌بینی‌شده بود که لغو شد.

حتی روستاهای استان یزد نیز که طی سال‌های اخیر توانسته بودند سهمی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهند و نانی از این سفره برچینند، تحت تأثیر کرونا قرار گرفتند و امسال هیچ عایدی از این رهگذر نداشتند.

نگرانی مردم از افزایش نرخ خدمات گردشگری برای جبران خسارت‌ها

دامنه خسارت‌های کرونا به صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن بسیار گسترده است تا جایی که حتی برخی مشاغل خانگی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

یکی از نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، افزایش نرخ هتل‌ها و خدمات گردشگری پس از کرونا به‌منظور جبران خسارت‌های این ایام است و گرچه رئیس انجمن هتلداران یزد در این زمینه قول‌هایی داده و اعلام کرده افزایش تعرفه در سال ۹۹ نخواهیم داشت اما به نظر می‌رسد کرونا تأثیر خود را بر گران شدن خدمات این حوزه بگذارد.

فعالان حوزه گردشگری در شهر جهانی یزد امیدوارند با رفع محدودیت‌ها و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی لازم، کم‌کم فعالیت در این عرصه آغاز و رکود مرگبار این حوزه رفع شود.

کد خبر 515668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha