چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

شهرستان بانه باوجود بیش از ۱۰۰ پاساژ و کالاهای ارزان قیمت در سال‌های اخیر به شهر پاساژها لقب گرفته و مقصد سفر بسیاری از ایرانی‌ها شده که قصد خرید کالا دارند و این روزها باوجود هشدارهای بهداشتی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، محلی برای حضور مسافران و گردشگران از سراسر کشور شده است.

سفر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهر مرزی بانه در ۲ دهه اخیر به واسطه هم‌مرزبودن با  اقلیم کردستان عراق، وجود بازارچه مرزی سیرانبند و  سرمایه‌داران نگین اقتصادی غرب کشور لقب گرفته و سالانه میلیون‌ها مسافر از نقاط مختلف کشور برای خرید ارزان و لذت بردن از طبیعت بکر خدادادی راهی این شهر می‌شوند.

در ایام تعطیلات و روزهای تعطیل سیل مسافران به بانه بیشتر می‌شود اما امسال همچون دیگر نقاط کشور به واسطه شیوع ویروس کرونا و پیشگیری از شیوع پذیرای مهمانان نوروزی نشد و بازار بانه تعطیل شد اما هم اکنون سیل مسافران به این شهر روانه شده‌است.

در ایام تعطیلات عید سعید فطر ۹۹ مسافران زیادی از نقاط مختلف نقاط کشور راهی بانه شد و ظرفیت بسیاری از اماکن اقامتی و مکان‌های اسکان مسافران تکمیل شد و بسیاری از مسافران در پارک‌ها و مکان‌های دیگری شهر به برپایی چادر اقدام کردند.

بانه از امنیت بالایی برخوردار است

یکی از مسافران که از شهر اراک برای خرید وسایل برقی به بانه سفر کرده، گفت: هر ۶ ماه یک بار برای خرید به بانه سفر می‌کنم.

مهدی همت با اشاره به تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران و شیوع ویروس کرونا افزود: قیمت کالاها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و برخی از اجناس نیز در بازار کم یاب یا نایاب شده از طرفی قدرت خرید مردم نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته با این شرایط فعالیت در بازار بسیار سخت است.

وی اظهار کرد:  بیشتر سفرهای ما یک روزه است و اگر نیاز به ماندن باشد گاهی شب‌ها در خانه معلم و گاهی نیز در سوئیت‌های اجاره‌ای می‌مانیم.

همت ادامه داد: علی‌رغم مشکلات زیاد در کمبود امکانات، این شهر امنیت بالایی دارد و تاکنون با مشکلی مواجه نشدیم و فروشنده‌ها هم با مسافران برخورد بسیاری خوبی دارند که این مهم‌ترین عاملی است که بانه را به عنوان مقصد خرید انتخاب می‌کنیم.

کمبود امکانات در پارک‌ها

یکی دیگر از مسافران که برای تهیه پوشاک مغازه‌اش به بانه سفر کرده ضمن اشاره به طبیعت زیبا و جذاب کردستان گفت: در صورتی که شرایط آب و هوا مناسب باشد شب‌ها در پارک چادر برپا می‌کنیم.

مریم جعفری افزود: موقعیت پارک‌ها برای برپایی چادر مناسب است اما پارک‌ها امکانات زیادی ندارند که با توجه به اینکه مسافران زیادی در پارک‌ها چادر برپا می‌کنند باید امکانات مناسبی برای این پارک ها فراهم شود.

وی به نامناسب بودن برخی از جاده‌های منتهی به شهرستان بانه اشاره کرد و گفت: از مسیر سقز به بانه جاده وضعیت مناسبی نسبت به دیگر جاده‌های منتهی به بانه دارد اما بیشتر جاده‌ها وضعیت بسیار بدی دارند که گذر از این جاده‌ها با خطرات زیادی همراه است.

یکی از مغازه‌داران نیز گفت: با عادی شدن شرایط بعد از قرنطینه و بازگشایی بازار مسافران به تدریج به بانه آمدند وجود مسافران برای این شهر برکت است و مردم چشمشان به دیدن چادرهای رنگارنگ عادت کرده است.

وریا عزیزی افزود: حضور مسافران حتی اگر خرید هم نکنند خوشایند است، چون مردم بانه در شرایط سخت هم از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

وی اظهار کرد: کاهش قدرت خرید مردم واقعیتی انکارناپذیر است در هر ساعت بیش از ۵۰ نفر به مغازه ما مراجعه می‌کنند و با مشاهده قیمت کالاها از خرید منصرف می‌شود، در هر صورت حضور مسافران مایه دلگرمی بازاریان است.

عزیزی ادامه داد: بازار بانه نسبت به دیگر نقاط کشور وضعیت بهتری دارد و قیمت کالاها هم پایین‌تر است اما اگر بخواهیم با درآمد بازار سرمایه گذاری کنیم امکان پذیر نیست چراکه هر روز قیمت کالاها با افزایش روز به روز دلار افزایش می‌یابد و سودی برای بازاریان نمی‌ماند.

خطر شیوع ویروس کرونا

ریئیس شبکه بهداشت و درمان بانه با اشاره به عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی توسط برخی از مسافران گفت: برای رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از ویروس کرونا اقداماتی در راستای آموزش شهروندان به‌ویژه بازاریان انجام شده است.

محمد شاه‌ویسی بیان  کرد: هماهنگی‌های لازم با فرمانداری بانه برای بستن آرامستان‌ها انجام شد،  اما این تصمیم عملی نشد. در صورتی که مردم احساس کنند شرایط عادی شده و نکات بهداشتی را رعایت نکنند خطر شیوع ویروس کرونا بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که حضور گسترده مسافران در شهر از سه هفته پیش آغاز شده است، اظهار کرد: حضور گسترده مردم و مسافران در سطح شهر نشان از عادی شدن شرایط دارد که این امر باعث شیوع و گسترش ویروس کرونا می شود.

شاه‌ویسی افزود: با تصمیم ستاد بحران کرونا رستوران‌ها و مراکز اقامتی شهرستان بانه نیز با اصول رعایت بهداشتی بازگشایی می‌شود که امیداوارم بازگشایی این مراکز زمینه ساز انتقال ویروس کرونا نشود.

ظرفیت تمام مراکز اقامتی تکمیل شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه  گفت:  ظرفیت مراکز اقامتی شهرستان بانه یک هزار ۳۰۰ تخت است، ظرفیت تمام هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیرهای بانه در تعطیلات عید سعید فطر ۹۹ تکمیل شد و برخی از مسافران در پارک ها چادر برپا کردند.

سعدالله رحیمی خواه افزود: تعدادی از پارک‌ها از قبل برای اسکان موقت مسافران مشخص شده و مراکز اقامتی شبانه هم با رعایت اصول بهداشتی و ارائه خدمات مناسب فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: برخی سوئیت‌های اجاره‌ای هم بدون مجوز و به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند که برای کنترل این مراکز اقداماتی انجام شده اما برخی از مسافران شبانه در این مراکز اقامت می‌کنند.

رحیمی خواه ادامه داد: با همکاری نیروی انتظامی تاکنون ۵۴ خانه مسافر که بدون مجوز فعالیت می‌کردند پلمب شده بعضی از صاحبان خانه‌های مسافر به‌دور از چشم نیروهای پلیس در حاشیه شهر و جاهای دنج خلوت فعالیت می‌کنند.

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اسکان مسافر در مدارس انجام نمی‌شود و تاکنون دستورالعمل اسکان مسافران در مدارس ارائه نشده و به نظر می‌رسد امسال مسافران در مدارس پذیرش نمی‌شوند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

کد خبر 515580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کردستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha