همزمان با انتشار خبر هجوم ملخ‌ها به برخی مزارع و باغات کشور و مشاهده ملخ‌های شکم بادمجانی در اراضی طبیعی شاهین‌شهر و میمه، کشاورزان و باغداران این منطقه نگران آسیب و خسارت ناشی از این آفت به مزارع و محصولاتشان هستند.

ملخ‌های شکم بادمجانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌شهر و میمه با تأیید هجوم ملخ‌های شکم بادمجانی به دشت میمه، اظهار کرد: ملخ‌های شکم بادمجانی که از صحرا به اراضی منابع طبیعی وارد شده‌اند، از نظر تعداد و آستانه زیان اقتصادی، آفت شناسایی نمی‌شوند و هیچ‌گونه نگرانی برای کشاورزان و باغداران و محصولاتشان وجود ندارد.

مصطفی عباسی با اشاره به نحوه انفجاری و بکرزایی این نوع ملخ‌ها، گفت: عمر ملخ‌های شکم بادمجانی کوتاه است و تاکنون به مزارع و باغات آسیب و خسارات زیان‌باری وارد نکرده‌اند، با این وجود، احتیاط برای مقابله و ریشه‌کنی آن‌ها رعایت و تدابیر احتمالی لازم اندیشیده شده ‌است.

همچنین مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه نیز گفت: طول عمر این نوع حشرات یک نسل در سال است، فعالیت ملخ‌های شکم‌ بادمجانی، از اواسط اسفند تا اواخر خرداد است و تنها یک‌بار در سال زایش می‌کنند که این موضوع باعث کنترل جمعیت و مهار ساده‌تر این‌گونه ملخ‌ها می‌شود.

مهدی اکبری با اشاره به تخم‌گذاری ملخ‌های شکم‌بادمجانی در زمستان، افزود: تغییرات دما و بارندگی‌های مستمر بر پوره این حشرات تأثیر مستقیم داشته و باعث از بین رفتن تخم‌ها و در نهایت کاهش تعداد آفات است.

وی اظهار کرد: دو روش طعمه مسموم و محلول‌پاشی جامع، راه‌های مقابله با این آفات است، تغذیه این نوع ملخ‌ها، انحصاری نبوده و انواع گونه‌های گیاهی را شامل می‌شود که مبارزه میدانی از طریق طعمه مسموم و محلول پاشی در سطح وسیع را با چالش روبرو می‌کند.

اکبری با تأکید بر خطر از بین رفتن تمام گونه‌های حشرات در محلول‌پاشی، افزود: در این روش آفت‌زدایی و مقابله، به دلیل وسعت عملیاتی و تأثیر محلول‌ها بر محیط زیست، همه گونه‌های جانوری مفید و غیرمفید آسیب می‌بینند، همچنین روش طعمه مسموم نیز، مستلزم جلوگیری از ورود انواع دام به مراتع و اراضی بوده که ممکن نیست و اگر دام از این طعمه‌ها استفاده کند منجر به تلفات آن و خسارات مادی بسیار می‌شود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه با اشاره به عمر کوتاه ملخ‌های شکم بادمجانی، زایش سالانه و نبود امکان رشد بی‌رویه و غیرقابل کنترل آن‌ها در سال، تصریح کرد: این ملخ‌ها از سمت کاشان و گلپایگان به دشت میمه، وارد شده و بومی شهرستان نیستند، که با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، سرمای زمستانی و بارندگی‌ها احتمال از بین رفتن تخم این حشرات در سال آینده بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مدت فعالیت و طول عمر ملخ‌های شکم‌بادمجانی طی سال جاری رو به اتمام بوده و امیدواریم به مزارع و باغات وارد نشوند، اما در صورت نیاز آمادگی مقابله سریع با آن‌ها را داریم.

شهرستان شاهین‌شهر و میمه در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر اصفهان در استان اصفهان قرار دارند.  

کد خبر 515494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha