مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

کتاب پیشه‌های رو به فراموشی گیلان مجموعه‌ای از عکس‌ها و متن‌های کفایت آریایی‌فر در ارتباط با شغل‌های کهن استان است که به سفارش حوزه هنری انتشار یافت.

جلد کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان ضمن اعلام این خبر بیان کرد: آن چه در گذشت زمان سبب ماندگاری یک قوم می‌شود تمام آن چیزی است که در گذر از پیچ و خم‌های تاریخ از آن قوم در ذهن مردمان باقی می‌ماند؛ آئین‌ها، باورداشت‌ها، بازی‌ها و مشاغل در کنار هم فرهنگ و معنای حقیقی یک قوم و سرزمین را می‌سازند و آگاهی از آن‌ها بستر اصلی آگاهی از هویت یک قوم و سرزمین به حساب می‌آید.

محمد پرحلم افزود: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که حذف و یا تغییر شکل بخش عمده‌ای از این میراث غیرمادی، به مرور زمان و یا پیشرفت و ورود تکنولوژی و سرعت گرفتن زندگی بشر غیرقابل انکار است؛ اما برای پالایش هویت سرزمین‌مان راهی نداریم جز این که آن چه بوده‌ایم را بشناسیم و ارزش‌های فارغ از زمانش را برای تسری به آینده حفظ کنیم.

وی اظهار داشت: استان گیلان به‌واسطه تنوع طبیعی و اجتماعی‌اش بستر مناسبی برای شکل‌گیری و تداوم مشاغل متنوع ایجاد می‌کند؛ کوچ‌نشینی بخشی از گیلانیان زندگی در مناطق صعب‌العبور تنوع زبانی و نژادی مهاجرت‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت سبب شده‌اند که گیلان علاوه بر آئین و باورداشت‌های گوناگون از تجربه مشاغل متنوع هم بهره ببرد.

پرحلم ادامه داد: در تاریخ گیلان دست کم از آنجا که امروز در دسترس‌مان است همواره مشاغلی برآمده‌اند که بخش عمده‌ای از آن‌ها به بستر جغرافیایی و فرهنگ گیلان وابسته بوده‌اند، دستخوش تغییرات و گاه به ورطه فراموشی سپرده شده‌اند.

وی  افزود: این کتاب تلاشی برای ثبت و ضبط فرهنگ، وع و کارکرد آن پیشه‌ها است.

پرحلم ابراز امیدواری کرد، حوزه هنری گیلان با آثاری از این دست بتواند در حفظ فرهنگ و تاریخ گیلان زمین گامی هر چند کوچک بردارد تا این متون و عکس‌ها چراغ راهی باشد برای آیندگانی که فرهنگ و تمدن این سرزمین را شکل می‌دهند و روزنی برای زنده‌کردن دوباره این پیشه‌ها و کمک به افزایش تولید کالای بومی باشد.

کد خبر 515440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha