قائم مقام ستاد توسعه فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از ارائه یک پیشنهاد اولیه برای پذیرش در رشته‌های پزشکی از مسیر یکی از رشته‌های مهندسی یا علوم پایه خبر داد.

دانشجویان پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبگانیان قائم مقام ستاد توسعه فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز چهارشنبه ۷ خرداد ماه در بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران با بیان این که کشوری مانند ایران باید به پیشرفت‌های وسیعی برسد، افزود: کمتر کشوری مانند ایران دارای تنوع آموزشی، آمایشی و نخبگانی وسیع و امکانات استراتژیک و جغرافیایی است که این عوامل از جمله عوامل انگیزشی پیشرفت است.

وی با اشاره به عدم همکاری کشورهای غربی با ایران، اظهار کرد: این کشورها به دلیل روحیه سلطه‌طلبی که دارند، از همکاری با ایران ممانعت به عمل آوردند و این امر موجب شد تا جوانان کشور برای پیشرفت کشور گام‌های اساسی بردارند.

کبگانیان با اشاره به تاکیدات و تصمیمات کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با بیان این که این اقتصاد به طور کامل در کشور شکل نگرفته است، ادامه داد: موضوع اقتصاد نفتی برای حذف از اقتصاد کشور نیاز به زمان طولانی دارد، ولی در تفکرات تصمیم‌گیران این است که به جای تکیه بر نفت بر دانش اتکا شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان این که در این راستا نقش متخصصان فنی و مهندسی پر رنگ‌تر است، یادآور شد: علیرغم جفایی که به این حوزه شده است، ولی این حوزه می‌تواند در رفع چالش‌ها موثر باشد؛ در حال حاضر هجوم دبیرستانی‌ها به سمت رشته‌های تجربی است و بررسی آمارها نشان می‌دهد که ما در این زمینه آمار خوبی نداریم.

کبگانیان با اشاره به گفته‌های وزیر بهداشت در زمینه پایین بودن آی‌کیو برای ورودی‌های رشته تجربی خاطرنشان کرد: در حال حاضر رشد تقاضا برای ورود به رشته‌های تجربی یک رشد کاریکاتوری دارد و این امر موجب می‌شود که افراد دارای هوش بالا دچار سرخوردگی شوند.

قائم مقام ستاد توسعه فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم بازنگری در پژوهش دانشجویان رشته پزشکی، یادآور شد: بر اساس یک پیشنهاد اولیه که مورد پذیرش قرار گرفته است، قرار است در چند سال آینده ورودی به رشته‌های پزشکی از مسیر یکی از رشته‌های مهندسی یا علوم پایه عبور کند.

به گفته وی، فردی که با بدن انسان سرو کار دارد، نیاز است تا اطلاعات مبنایی در خصوص علوم پایه و مهندسی داشته باشد.

وی با اشاره به نقش رشته‌های فنی و مهندسی در توسعه کشور، یادآور شد: در صنایع ممکن است که از روش‌های گوناگون اقدام به واردات برخی قطعات شود، ولی در حوزه مهندسی مکانیک باید فرد از ابتدا وارد بخش‌های طراحی و ساخت شود. هنر در کارخانه داشتن نیست، بلکه صنعت‌داری مهم است.

قائم‌مقام ستاد توسعه فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازگاری رشته مهندسی مکانیک با همه زمینه‌ها را از مزایای این رشته دانست و یادآور شد: نمونه آن هوش مصنوعی است که سند آن در ستاد نقشه راهبری در حال تدوین است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آینده مهندسی مکانیک خود را با پیشرفت‌های سراسر جهان تطبیق خواهد داد.

وی با انتقاد از ورود نخبگان به رشته‌های درآمدزا، دلیل آن را افول صنایع دانشی دانست و یادآور شد: این در حالی است که اگر تا دو سال آینده را با حوصله طی کنیم، اطمینان داریم که این رشته جایگاه خوبی خواهد داشت.

کبگانیان همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ما از وزارت آموزش و پرورش خواستیم که در زمینه روشن کردن زمینه کاری جوانان و هدایت تحصیلی آنها شفاف‌سازی صورت گیرد.

قائم‌مقام ستاد توسعه فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بسیاری از اساتید گلایه دارند که قابلیت‌های هوشی در ورودی‌های جدید کاهش یافته که قطعا این یک کسالت مقطعی است و برطرف خواهد شد.

کد خبر 515405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha