مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: برند پسته متعلق به رفسنجان است اما متأسفانه چون این محصول در پیمان ارزی قرار گرفته است سال ۹۸ کشاورزان نتوانستند پسته صادر کنند.

صادرات پسته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حسین جلالی اظهار کرد: متأسفانه محصول ارزآور پسته در پیمان ارزی قرار دارد و صادرات آن با مشکل مواجه است بنابراین دولت باید از پسته‌کاران حمایت کند.  پسته نباید حتما در پیمان ارزی باشد و ارز حاصل از صادرات آن به حساب دولت برود چون به ضرر پسته‌کار است. پسته‌کاران برای تولید هر محصول ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان ضرر می‌کنند.

وی افزود: می‌توان تفاهم‌نامه‌ای بین بانک مرکزی و گمرک منعقد کرد تا در قبال صادرات پسته، ارزی وارد نشود و به جای آن کالای مورد نیاز را وارد کشور کرد.

جلالی اظهار کرد: مصرف داخلی پسته ۲۰ درصد است و باقیمانده آن باید صادر شود.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس ادامه داد: امسال هم پسته با این اوضاع صادر نمی‌شود و ممکن است ۳۰۰ هزار تن پسته روی زمین بماند و آفت بزند. از طرفی دولت اصرار دارد که ارز حاصل از صادرات پسته به صورت نیمایی یا به شکل تهاتر و کالا وارد شود.

جلالی گفت: شناسایی و بررسی مشکلات و آسیب‌های کشاورزان می‌تواند به صادرات کمک کند. یکی از متقاضیان پسته ایران، چین است بنابراین نباید بازار جهانی پسته را از دست بدهیم. اگر سهل‌انگاری شود آمریکا بازار جهانی پسته را به دست خواهد گرفت و به ضرر ایران است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه بحث واردات کالا بدون انتقال ارز فرصتی جدید برای صادرات پسته است.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس ادامه داد: اگر بتوان با بانک مرکزی و گمرک ایران جلسه‌ای گذاشت تا تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر واردات کالا در قبال ارز حاصل از صادرات پسته منعقد شود دیگر بدون انتقال ارز امکان واردات کالا وجود خواهد داشت. فقط در اینجا باید منشأ ارز مشخص شود تا کالا وارد کنیم و با این کار دیگر نیاز به انتقال پول به حساب بانک مرکزی نیست.

کد خبر 515337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha