سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: بحث خروج پراید از خط تولید مدت‌ها بود که مطرح می‌شد اما پس از حضور در سایپا در یکسال گذشته، آن را عملیاتی کردیم که امیدواریم بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیرماه و پایان داستان آن در سایپا تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو حل شود.

پرايد111

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیدجواد سلیمانی در دیدار با رئیس سازمان ملی کارآفرینی و نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: صنعت خودرو ایران در تمام مدت سال ۱۳۹۸ با تحریم‌ مواجه بود. حتی برخی از شرکت‌های چینی نیز به همکاری خود با شرکت‌های ایرانی خاتمه دادند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: در کنار تحریم به عنوان یک مانع بلندمدت، در هفته‌های پایانی سال نیز شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های بیشتری را برای روند تولید ایجاد کرد اما با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مضاعف توانسته‌ایم علاوه بر تداوم خنثی‌کردن اثر تحریم‌ها و نیز مقابله با شیوع ویروس کرونا، در سطح شرکت برای حفظ سلامت کارکنان، خطوط تولید را فعال نگه داریم.

وی با بیان اینکه اگر تولید در شرایط تحریمی و کرونائی ادامه پیدا نمی‌کرد، التهابات اخیر بازار خودرو بسیار بیشتر می‌شد، گفت: خودروسازی، اجرای یک فرآیند برنامه‌ریزی برای رساندن میلیون‌ها قطعه متفاوت و متنوع از صدها قطعه‌ساز داخلی و خارجی در یک زمان مشخص به خطوط تولید است. این امر در شرایط تحریم به شدت دشوار شد؛ لذا امیدوار هستیم مردم نیز این دشواری را درک کنند.

  • خیال منتقدان را از تولید پراید راحت کردیم

مدیرعامل سایپا در ادامه اظهار کرد: بحث خروج پراید از خط تولید مدت‌ها بود که مطرح می‌شد اما پس از حضور در سایپا در یکسال گذشته، آن را عملیاتی کرده تا علاوه براینکه با پیگیری برنامه توسعه محصولات، خودروهایی با کیفیت و فناوری بالاتر تولید کنیم، خیال منتقدان را هم از مشکلات این خودرو قدیمی راحت کنیم، البته امیدواریم این عزیزان بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیرماه و پایان داستان آن در سایپا باز هم یک سوژه دیگر پیدا کنند تا هر روز در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی صحبت کنند و تیتر شوند و تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو را به آن منتسب کنند.

وی به بحث قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: مواد اولیه و نهاده‌های تولید خودرو مثل آهن، آلومینیوم، فولاد، مس و ... براساس نرخ‌های جهانی و دلار آزاد و نیمایی محاسبه می‌شود و ما نیز ناچار به خرید آن‌ها هستیم، بنابراین وقتی که ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را مواد اولیه و قطعات تشکیل می‌دهد، طبیعی است که با افزایش قیمت این مواد، هزینه‌های تولید خودرو افزایش یابد.

سلیمانی تاکید کرد: ما بنابر وظیفه خود با تمام توان در حال تولید هستیم و رکوردهای تولید چندساله اخیر را در اردیبهشت‌ماه ۹۹ شکستیم تا در سال جهش تولید ضمن افزایش تولید، محصولات جدید و به روز خود را به بازار عرضه کنیم.

  • تنها در دو کشور مواد معدنی کاتالیست‌ها وجود دارد که با وجود تحریم‌ها...

مدیرعامل گروه سایپا افزود: برای هر خودرو چند هزار قطعه را از داخل و خارج کشور تامین کرده و آن را تولید کرده‌ایم اما به دلیل کمبود کاتالیست در کشور، این خودروها امکان تکمیل و تجاری‌سازی ندارند. تنها چند تولیدکننده کاتالیست در کشور وجود دارد که با تمام توان برای تامین نیاز خطوط تولید خودروسازان تلاش می‌کنند اما در ساخت این قطعه، نوعی مواد معدنی استفاده می‌شود که فقط در دو کشور آفریقای‌جنوبی و روسیه وجود دارد که در شرایط تحریم و کرونا واردات آن حتی با واسطه‌ شرکت‌های چینی نیز بسیار دشوار شده است.

سلیمانی با بیان اینکه گاهی برای تامین یک قطعه، آن را در چند کشور دنیا می‌گردانیم تا وارد کشور شود، گفت: کاملا متوجه هستیم که این مشکلات و دشواری‌ها به مردم و مشتریان ارتباط مستقیم پیدا نمی‌کند اما امیدواریم در کنار عذرخواهی و پوزش، این مشکلات را هم از ما بپذیرند. البته در کنار پذیرش این انتقادها و تلاش برای رفع آن‌ها، هم از نخبگان و هم از افکار عمومی می‌خواهیم که به محدودیت‌ها و واقعیت‌های این صنعت نیز توجه کنند.

این در حالی است که چندی پیش معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا در رابطه با احتمال بازگشت خودروهای ناقص به دلیل نبود کاتالیست و انباشت آن‌ها، اعلام کرده بود که ۹۲ درصد کمبود قطعات حدود ۱۲ هزار خودرویی که در پارکینگ‌های سایپا پارک شده و تصاویر آن منتشر شده، مربوط به کاتالیست خودرو و مباحث زیست محیطی است. مواد معدنی و فلزات گران‌بهای مورد نیاز برای ساخت کاتالیست در کشور وجود ندارد؛ بنابراین امکان تجاری‌سازی و تحویل به موقع آن‌ها به مشتریان وجود ندارد. در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمان‌های ذی‌ربط نیز مجوز تحویل این خودروها را صادر نمی‌کنند.

علاوه براین در رابطه با آخرین تولید پرایدها نیز هفته گذشته، قائم مقام مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرد که پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ نیز از مدار تولید خارج شده و تولید پراید ۱۳۱  نیز از اواخر تیر ماه سال جاری متوقف خواهد شد، ضمن اینکه خطوط دیگر برای تولید خودروهای جدید نیز آماده هستند و تا تیرماه بنا داریم همه تعهدات‌مان را به مشتریان تحویل دهیم و از اواخر تیرماه مدل ۱۳۱ هم از مدار خارج خواهد شد. ضمن اینکه پیش فروش خودروی شاهین از عید فطر به بعد آغاز خواهد شد. همچنین ظرفیت خط تولید تیبا و ساینا نیز افزایش یافته است.

  • رفع بخشی از نابسامانی‌های خودرو در اختیار مدیران این صنعت نیست

در ادامه این دیدار حسین سلاح‌ورزی نیز پس از بازدید مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و امضای تفاهم‌نامه توسعه همکاری سازمان ملی کارآفرینی با این گروه خودروسازی، اظهار کرد: به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های اقتصادی و از دست رفتن بخشی از درآمدهای کشور، ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و مردم برای خرید محصولات باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند. این همان چیزی است که در سطح جامعه با عنوان گرانی از آن یاد می‌شود. متاسفانه در برخی حوزه‌ها از تولیدکننده‌ها و صنعتگران به عنوان مسئول این گرانی یاد می‌شود که این درست نیست و آنها نقشی در این افزایش قیمت ندارند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: البته در صنعت خودروسازی  عدم افزایش کیفیت در دوره های گذشته و بدعهدی‌های اخیر در تحویل خودروها نیز باعث شده تا انتقاداتی به فعالان این صنعت شکل بگیرد اما آنچه که امروز در گروه سایپا دیده می‌شود، حکایت از آن دارد که این گروه خودروسازی برنامه‌های قابل اعتنایی برای رفع این مشکلات در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آینده سایپا با محصولاتی که این خودروساز برای عرضه در دو سال آینده درنظر دارد، گفت: بنابراین می‌تواند تا اندازه زیادی به اصلاح تصویر ذهنی جامعه در خصوص این گروه خودروسازی کمک کند و آن را بهبود بخشد. براساس آنچه در بازدید امروز مشاهده کردیم و برنامه‌های مدیرعامل سایپا، احتمالا شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بسیار می‌توانند این گروه خودروسازی را در زمینه‌های زنجیره تامین، فرآیند تولید، بازاریابی و فروش و همچنین خدمات پس از فروش یاری کنند.

سلاح ورزی با بیان اینکه ما در اتاق بازرگانی ایران و سازمان ملی کارآفرینی آماده توسعه همکاری با گروه خودروسازی سایپا برای پیشبرد برنامه‌ها هستیم، افزود: صنایع بزرگ از جمله صنعت خودرو به دلیل تاثیر در ارزش افزوده و رونق کسب و کارهای کوچک و همچنین سهمی که از تولید ناخالص داخلی دارند؛ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و باید مراقبت شوند تا آسیب نبینند.

کد خبر 515184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha