قیمت انواع حبوبات در بازار بوشهر در پنج ماه اخیر از ۳۳ درصد تا ۱۴۰ درصد گران شده است.

حبوبات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، در کنار افزایش قیمت حبوبات، قیمت برنج نیز در مدت مشابه بیش از ۷۶ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده، به‌نحوی‌که انواع برنج هندی که در بهمن سال ۱۳۹۸ هر کیلوگرم ۸۵۰۰ تومان قیمت داشته امروز در بازار قیمت ۱۵ هزار تومان را نیز پشت سر گذاشته است.

این افزایش قیمت‌ها به حدی غیرقابل‌قبول بوده که کسبه بوشهر می‌گویند سفره مردم در حال خالی شدن از حبوبات است، اما علت اصلی را نه در بازار که در سیاست‌های جاری دولت در رابطه با صادرات و واردات و قیمت ارز بایستی جستجو کرد.

قیمت دلار که افزایش یافت بازار صادراتی برای تولیدکنندگان این کالاها بسیار جذاب شد. در کنار این اتفاق با توجه از بین رفتن جاذبه واردات انواع حبوبات (با توجه به برداشته شدن ارز مرجع و نیمایی از واردات انواع حبوبات و واردات با دلار آزاد) باعث افزایش قیمت تمام‌شده این کالاها در گمرک نسبت به سنوات قبل شد. هرچند دولت برای واردات انواع حبوبات تعرفه ۵ درصدی در نظر گرفته اما ارز آزاد و باز بودن مسیر صادرات این کالاها باعث افزایش نرخ حبوبات در سراسر کشور شده ‌است.

راه چاره کنترل قیمت این کالاها در کوتاه‌مدت این است که فعلاً صادرات این کالاها ممنوع شود تا با افزایش عرضه قیمت‌ها کاهش یابد.

در زیر افزایش نرخ و درصد افزایش قیمت انواع حبوبات (به تومان) را می‌بینیم:

کد خبر 515134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha