سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: بیشتر حوادث و آتش‌سوزی‌هایی که در میدان امام (ره) اصفهان رخ داده است بدلیل سیم‌کشی غیراصولی برق است که این اثر بی بدیل جهانی را تهدید می‌کند.

سیم کشی

به گزاش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد کاوه آهنگران روز سه‌شنبه ۶ خرداد افزود: مشکل اصلی از نظر ایمنی در برابر حوادث و حریق در میدان امام اصفهان، سیم‌کشی برق است که در مواردی بصورت غیراصولی در محدوده بازار و راهروها اجرا شده و نسبت به آن در جلسه‌های مختلف هشدار و تذکر داده شده است.

وی اظهار داشت: متولیان این بخش باید نسبت به اصلاح سیم‌کشی‌های معیوب که به شکل هوایی و عنکبوتی پیش رفته است، اقدام کنند و برخی از مغازه‌های داخل میدان امام نیز کلید محافظ جان (RCCB) ندارند یا کنتور برق آنها قدیمی است که باید هرچه زودتر نسبت به نصب یا اصلاح آن اقدام کنند.

کاوه آهنگران با تاکید بر اینکه با وجود رسیدگی‌ها و تذکرهای زیاد هنوز میدان امام اصفهان با مشکلات ایمنی زیادی مواجه است، اظهار داشت: برخی از واحدهای صنفی نیز کاربری‌های اضافی در مغازه خود انجام می‌دهند که همین امر احتمال بروز حوادث را چند برابر می‌کند.

وی به حادثه آتش‌سوزی که روز دوشنبه پنجم خرداد در میدان امام اتفاق افتاد، اشاره و اضافه کرد: در این حادثه که حدود ساعت ۱۷ در یک مغازه نقره فروشی در یکی از راهروهای بازار داخل میدان امام رخ داد، آتش‌نشانان با سرعت عمل آتش سوزی را مهار و از سرایت آتش به مغازه‌های مجاور و سقف راهرو جلوگیری کردند.

کاوه آهنگران ادامه داد: اگر در این حادثه دیر اطلاع داده می‌شد یا نیروهای امدادی دیر می‌رسیدند، حریق به مغازه‌های دیگر میدان سرایت می‌کرد و در راهروهای بازار میدان امام که چوب بکار رفته است اگر در آنجا آتش سوزی رخ دهد، به سرعت گسترش می‌یابد.

آشنایی با میدان امام علی (ع) - اصفهان

وی دلیل این حریق را اتصالی در کنتور برق اعلام و تصریح کرد: بدلیل سرعت عمل نیروهای آتش نشانی، خسارت این حریق فقط به کنتور و سیم کشی برق وارد شد اما بررسی‌ها نشان داد که جعبه مخصوص اطفا حریق در پشت ویترین مغازه مجاور قرار داشت و امکان استفاده از آن وجود نداشته است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان به حادثه آتش سوزی بازار تبریز که سال گذشته رخ داد، اشاره و تاکید کرد: در آن حادثه حدود ۱۲۰ مغازه در آتش سوخت و بخشی از میراث ملی آسیب دید بنابراین باید از این حادثه، پند آموخت و به این نکته دقت کرد که باید کار کیفی و با کاربری بالا انجام داد.

آتش‌سوزی سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی بزرگ تبریز در اردیبهشت سال ۹۸ باعث وارد شدن خسارت‌های به بدنه این بازار و واحدهای صنفی مستقر در آن شد.

آشنایی با بازار تبریز

کاوه آهنگران گفت: کار کمی و کاغذبازی درباره مسائل ایمنی، فایده ای ندارد و میدان امام اصفهان نیازمند کار جهادی درباره ایمنی است و یک متولی خاص می‌خواهد.

کاوه آهنگران با اشاره به اینکه سقف بازار میدان امام در حال ریزش است و هر لحظه امکان حادثه جبران ناپذیری در آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: لازم است در درجه نخست، خود بازاریان و متصدیان واحدهای صنفی به فکر تامین امنیت و رعایت مسائل ایمنی باشند که آموزش‌های لازم در این زمینه به آنها داده شده است.

وی ابراز داشت: ما از برخی از کاربری‌های زیرزمینی در این محدوده اطلاعی نداریم و انواع و اقسام کالا در محدوده این میدان و بازار آن وجود دارد و آتش گرفتن یکی از مغازه‌ها با توجه به دسترسی مشکل در برخی نقاط می‌تواند کل میدان را به خطر بیندازد.

سال گذشته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از برگزاری جلسه های طرح جامع ایمنی بازار اصفهان با حضور نهادهای امدادی، خدماتی و فرهنگی خبر داد و گفت: در جلسه مدیریت بحران به منظور ایمنی بازار مقرر شد تا اداره برق استان با همکاری اصناف مکان‌هایی را برای نصب سه پست برق برای ایمنی شبکه‌های داخلی برق بازار ایجاد کند.

منصور شیشه فروش همچنین گفت: تامین و تعبیه ۱۵ شیر هیدرات برای تامین آب آتش نشانی در مواقع اضطراری توسط شرکت آب و فاضلاب در دستور کار قرار گرفته ‌است و مقرر شده با همکاری اتاق اصناف شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی در بناهای میراث فرهنگی انجام شود.

وی سبک‌سازی بام مغازه‌های بازار را از بار اضافی و نخاله با همکاری و پیگیری معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان برای ایمنی سازه‌های بازار از دیگر مصوبات این جلسه برشمرد و یادآور شد: معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری برای دسترسی آسان در سطح شهر امکان تخلیه اضطراری و امدادی ماشین‌های آتش‌نشانی و اورژانس را در مسیرهای مختلف مشخص کند.

مدیر امور برق مرکز اصفهان نیز درباره اجرای طرح جامع برق بازار گفت: طرح جامع برق بازار بزرگ اصفهان با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداری اصفهان و میراث فرهنگی تهیه شده است اما به دلیل عدم همکاری کسبه و صنف بازار نمی‌توانیم آن را کامل اجرا کنیم.

سید علیرضا عُریضی با تاکید بر اینکه این طرح جامع به منظور نوسازی و بهسازی محدوده بازار تاریخی اصفهان باید اجرا شود افزود: بخشی از طرح جامع برق بازار تاریخی اصفهان در حال اجرا بود که بازاریان در مقابل اجرای آن مقاومت کردند و ناتمام ماند.

میدان امام (ره) در زمان صفویه و حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شد. معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از جمله بازار، مسجد و مدرسه را در خود جای داده  نه تنها همچنان کاربردهای و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است. 

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است. 
میدان امام در بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

کد خبر 515112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha