سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

به نام مرمت، یک سال قبل با بلند کردن شیرهای سنگی و مرمت‌هایی روی سنگ‌های شیری، از انجام ساماندهی قبرستان و شیرهای سنگی شهسوار خبر دادند، اما هنوز نه نشانی از نگهبان است و نه حفاظی!

شیرهای سنگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دبیر انجمن تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی دکترای تاریخ دانشگاه شهید بهشتی - با انتشار تصاویری از قبرستان تاریخی شهسوار در هفت کیلومتری شهر ایذه در استان خوزستان؛ از وضعیت شیرهای سنگی و قبرستان تاریخی آن گفت.

امین داوودی بیان کرد: قبرستان شهسوار، قبرستانی متعلق به دوران صفویه و در نزدیکی آن نقش برجسته شاهسوار نیز قرار گرفته است که به دوره ایلامیان برمی‌گردد، گفت: با توجه به قرارگیری صخره‌ صافی که در بالای سر این نقش برجسته قرار دارد، بارش باران در این منطقه به مرور باعث ساییده شدن نقش برجسته و تخریب تدریجی آن شده است.

وی افزود: در طول چند سال گذشته با مرتب کردن سنگ قبرهای افتاده روی زمین و مرمت برخی از آن‌ها اعلام شد که این محوطه ساماندهی شده است، اما قطعا این میزان از ساماندهی برای این محوطه کافی نیست.

داوودی از سوی دیگر به کم شدن تعداد شیرهای سنگی که در طول سال‌های گذشته در این قبرستان قرار داشته‌اند اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه هنوز مرزهای این محوطه مشخص نشده‌اند و هیچ حصاری برای این مجسمه‌های سنگی و قبرستان کشیده نشده است، از سوی دیگر با توجه به قدمت این قبرستان، نباید اجازه‌ی دفنِ مردگان جدید در این قبرستان داده شود.

این کارشناس همچنین به نبود نگهبان و مسیرِ سختِ دسترسی به نقش برجستهِ شهسوار تاکید و تصریح کرد: نبود تابلوی راهنما برای حضور گردشگران نیز یکی از مشکلاتی است که این محوطه را دچار آسیب کرده است.

وی در کنار این مشکلات در محوطه‌ قبرستان شهسوار به سنگ‌قبرهایی که به صورت یک مجموعه با شیرسنگی ساخته شده‌اند اشاره کرد و گفت: این نمونه از سنگ قبرها تاکنون در هیچ نقطه‌ی دیگری پیدا نشده‌اند، اما متاسفانه وضعیت مناسبی ندارند، از سوی دیگر وجود نقش برجسته شاه ایلامی در کنار این قبرستان تاریخی ممکن است این گمان را ایجاد کند که پیش از اسلام در این نقطه معبد یا ساختمانی وجود داشته است و این مسئله اهمیت این قبرستان را دوچندان می‌کند.

کد خبر 515104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha