یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

وضعیت پاها نشانگر ابعاد مختلفی از سلامت جسمی است.

سلامت پا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مجله وب‌ام‌دی، پای هر شخص می‌تواند بیان‌کننده اطلاعاتی راجع به وضعیت سلامت او باشد.

  • پاهای سرد

اگر انگشتان پا همیشه سرد است، یکی از دلایل آن می‌تواند جریان ضعیف خون باشد؛ مشکلی در گردش خون که گاهی اوقات با سیگار کشیدن، فشار خون بالا یا بیماری قلبی مرتبط است. آسیب عصبی دیابت کنترل نشده نیز می‌تواند باعث شود که در پایتان احساس سرما کنید. علل احتمالی دیگر شامل کم کاری تیروئید و کم خونی است. مراجعه به پزشک می‌تواند به شما کمک کند که مشکل را پیدا کنید و شاید هم تنها پاهایی سرد دارید.

  • پاهای دردناک

وقتی پاها بعد از یک روز طولانی درد می‌کنند ممکن است کفش‌های خود را مواخذه کنید؛ از هر ۱۰ زن، ۸ نفر از راحتی کفشهایشان ناراضی هستند اما دردی که ناشی از کفش پاشنه بلند نیست، ممکن است ناشی از شکستگی فشاری و شکافی کوچک در استخوان باشد. دلیل احتمالی این اتفاق انجام ورزش‌هایی بسیار شدید، به خصوص ورزش‌هایی سنگین مانند بسکتبال و دویدن مسافتی طولانی است. همچنین ممکن است ضعیف شدن استخوان‌ها به دلیل پوکی استخوان خطر این شکستگی دردناک را افزایش دهد.

  • درد پاشنه

شایع ترین علت درد پاشنه، فاشیات پلانتار است؛ التهابی در این رباط طولانی که به استخوان پاشنه متصل می‌شود. هنگام بیدار شدن و فشار روی پاها، ممکن است درد شدیدتر باشد. ورم مفاصل، ورزش بیش از حد و استفاده از کفش‌های نامناسب نیز می‌توانند باعث درد پاشنه شوند. دلایلی مانند چربی استخوانی در کف پا، عفونت استخوانی، تومور یا شکستگی نیز وجود دارد که کمتر شایع است.

  • انگشتان پا

در این حالت شکل انگشتان پا تغییر می‌کند. بالای ناخن‌ها گرد شده و منحنی و به سمت پایین انحنا پیدا می‌کنند. بیماری ریه شایع‌ترین علت زمینه‌ای در این موارد است اما بیماری‌های قلبی، اختلالات کبدی و گوارشی نیز می‌توانند باعث ایجاد این حالت شود. البته گاهی این حالت بدون هیچ بیماری اساسی زمینه‌ای نیز رخ می‌دهد.

به هر حال باید در نظر داشت که حفظ بهداشت پا و توجه به سلامت آن نیز همانند دست اهمیت بالایی دارد.

کد خبر 515095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha