مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۹۸ درصد از ظرفیت ۵۸۰ میلیون متر مکعبی سد مخزنی کوثر در این شهرستان آبگیری شده است.

سد کوثر گچساران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر خدری گفت: هم‌اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۴۰ میلیون متر مکعب است.

او میزان بارندگی ثبت شده از ابتدای سال جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر را ۳۷۲ میلی‌متر ذکر کرد.

خدری افزود: در مدت مشابه پارسال ۵۷۲ میلی‌متر آب در سد کوثر ذخیره شده بود.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتونی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است گفت: هم‌اکنون تراز این سد ۶۲۴.۷ متر است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه‌بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

خدری با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران در چند روز اخیر و برنامه‌ریزی برای استفاده از بالگرد آبپاش گفت: یک مکان مناسب در نزدیکی سد برای آبگیری بالگرد اختصاص یافته است.

او گفت:کار برداشت آب از سد کوثر برای اطفای حریق در ارتفاعات گچساران از عصر روز دوشنبه ۵ خرداد تاکنون در حال انجام است.

خدری درباره پایداری سد کوثر پس از زلزله ۵.۲ ریشتری چند روز اخیر بیان کرد: ۳ تیم متخصص متشکل از ۱۲ نفر ارزیابی این سد پس از زلزله را انجام دادند.

او افزود: این تیم پایداری سد کوثر از نظر ابزار دقیق، تعمیر و نگهداری و تاسیسات آبی و برقی را بررسی کردند و بر اساس نظر این کارشناسان  سد پس از زلزله هیچ مشکلی ندارد.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتونی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است. ۲ سد چم‌شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

کد خبر 515088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha