عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: براساس بررسی‌هایی که با تعدادی از اساتید دانشگاه درخصوص مزیت‌های نسبی صنعت استان خراسان جنوبی انجام شد، صنعت فراوری گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی نسبت به بقیه صنایع در اولویت است.

مرزعه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل هداوندی روز سه‌شنبه ششم خرداد افزود: بیش از یک هزار گونه گیاه خودرو و دارویی در دل کویر خراسان جنوبی وجود داشته که سرمایه عظیم از نعمت‌های خدادادی است و استفاده از این ظرفیت به عنوان گیاهان دارویی برای کمک به اشتغالزایی، رونق اقتصادی و پیشرفت استان ضروری است.

وی اظهار کرد: صنعت داروسازی در خراسان جنوبی باید مورد توجه قرار گیرد و امروز می‌بینیم که ارزش بازار داروسازی در استان لرستان به اندزه همه صنعت خراسان جنوبی سوددهی دارد چون داروسازی ارزش افزوده ایجاد کرده و معضلات زیست‌محیطی هم نداشته و یک صنعت پاک است.

استادیار رشته مهندسی صنایع، صنعت گیاهان دارویی را مزیت نسبی استان خراسان جنوبی دانست و گفت: اگر فراوری محصولات گیاهان دارویی در خراسان جنوبی محقق شود با جهش بزرگ در رونق اقتصادی مواجه می‌شویم.

وی افزود: باید به دنبال اولویت سنجی در حوزه صنعت استان باشیم و بدانیم که مزیت‌های نسبی و منطقه‌ای ما چیست، مزیت نسبی به این معناست که از گزینه‌های مختلفی که در بخش صنعت وجود دارد، کدام یک مسیر توسعه را باز می‌کند.

هداوندی گفت: مزیت نسبی به ما می‌گوید که با توجه به جغرافیا و منابع خراسان ‌جنوبی، سرمایه‌گذاری در چه بخشی مفید است چون قرار نیست که در همه حوزه‌های در خراسان جنوبی فعال باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند اضافه کرد: شهرستان طبس، عسلویه دوم تلقی می‌شود، اما امروز در حوزه معدن و زغال‌سنگ تک محصول هستیم و کارخانه زغال‌شویی آنجا فقط محصول کک را تولید می‌کند در حالی که مجموعه استان باید با همکاری و هم‌افزایی به سمت انجام فعالیت‌های ارزش‌آفرین در معادن طبس باشد.

وی گفت: در زغال سنگ طبس عناصر نادر خاکی وجود دارد که اگر استخراج شود هر تن آن چندین میلیون دلار قیمت دارد و در زغال سنگ طبس طلا وجود دارد که این منطقه هم می‌تواند ظرفیت بزرگ دیگر صنعتی برای خراسان جنوبی و جهش تولید باشد.

هداوندی افزود: تجارت و مرز می‌تواند سومین ظرفیت صنعتی خراسان جنوبی باشد و باید نهادهای واسطه‌ای برای تجارت با افغانستان در استان ایجاد شود و شرکت‌های صادرات و واردات را ایجاد کرده و از مزیت واردات محصولات کشاورزی افغانستان استفاده و زنجیره فراوری آن را در خراسان جنوبی ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: در ولایت فراه افغانستان، هندوانه محصول اصلی آن است که به دلیل آب‌بر بودن نباید در خراسان جنوبی تولید شود بلکه می‌توان این محصول را از افغانستان به قیمت کم وارد کنیم چون تولید این نوع محصولات برای ما هزینه زیادی دارد.

این استاد دانشگاه گفت: امروز هندوستان محصولات کشاورزی و خشکبار افغانستان را وارد می‌کند و باید تابویی که در ذهن ما ایجاد شده که اصلا نمی‌شود از افغانستان جنس وارد کرد را بشکنیم و محصولات کشاورزی ارزان قیمت را وارد کنیم و در خراسان جنوبی به دنبال توسعه صنایعی مثل گیاهان دارویی و مبادلات مرزی و تجارت باشیم.

وی افزود: شهرک‌های صنعتی مرزی در مرز مشترک ایران و افغانستان ایجاد شود و صنایع تبدیلی مثل صنعت رب گوجه‌فرنگی و مرباسازی که مورد نیاز افغانستان است در آن شهرک‌ها ایجاد شود.

هداوندی اظهار کرد: خدمات، فناوری اطلاعات و کسب و کارهای الکترونیک هم باید به عنوان صنعت مورد توجه قرار گیرد و گردشگری از صنایع اولویت‌دار استان است که جذب گردشگر سلامت مثل درمان بیماران افغانستان در خراسان جنوبی مورد توجه باشد زیرا موجب اشتغال‌زایی و فعال‌سازی مجموعه‌های اقامتی ما می‌شود.

کد خبر 515081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha