مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تخریب بیش از ۱۰۰ بنای غیرمجاز در شهرستان سامان خبرداد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۴ بنای غیرمجاز تخریب، ۱۱ مورد در دست اقدام و ۵۰ تخریب دیگر نیز تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود.

بنای غیر مجاز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، ذبیح الله غریب، مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد : متاسفانه ارزش افزوده زمین در شهرستان سامان یکی از مواردی است که دلالان و سودجویان را برای ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی ترغیب می‌کند و از چند سال گذشته تاکنون این روند را از سمت بومی و غریبه شاهد هستیم که به دستور دادستان با تغییر کاربری‌ها برخورد می‌شود. 

وی ادامه داد: از سال ۹۲ در این شهرستان اجرای احکام  انجام شده  است، در سال ۹۵، تعداد مواردی که تخریب شدند ۱۰۴ مورد در این شهرستان بوده که ۴۰ مورد از آن‌ها خود اجرایی بوده و سال گذشته نیز ۷۳ مورد تخریب  انجام شده  است. 

غریب در رابطه با تعداد تخریب ساخت و سازهای شهرستان سامان در سال جاری گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۴۴ مورد تخریب شده است که ۲۷ مورد آن حکم قطعی و ۱۷ مورد مربوط به تبصره ۲ ماده قانون اصلاحیه است. 

مدیر کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: این ۴۴ مورد تخریب شده معمولاً مربوط به یکی دو سال اخیر یا حتی سال ۹۹ است که با تغییر کاربری آن‌ها مخالفت شده است، تخریب‌های سال جاری در شهر سامان و روستاهای چمعالی، چم زرین، شوراب صغیر، شوراب کبیر، چم کاکا، یاسه چاه، ایل بیگی، مارکده، صادق‌آباد، هوره، چم‌چنگ و چم‌خرم پراکنده بودند که زمین‌های کشاورزی به ویلا، اتاقک نگهبانی، ساختمان‌های ۳۰ الی ۴۰ متری و محوطه و آلاچیق تغییر پیدا کرده بودند. 

غریب تصریح کرد: این تغییر کاربری‌ها از سمت یک بخش خاصی نیست و از شهرهای مختلف شهرکرد، بروجن، اصفهان و حتی مردم بومی منطقه و غیره برای تغییر کاربری غیرمجاز اقدام شده است که فعالیت افراد بومی معمولاً به ساخت اتاقک نگهبانی ختم شده و ویلاهای بزرگ و ساختمان‌های بزرگ‌تر مربوط از سمت اهالی شهرهای اطراف هست. 

وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون حدود ۵ هزار متر بنای غیر مجاز قلع‌وقمع شده و اعاده اراضی به حالت اولیه  انجام شده  است. 

غریب افزود: همچنین ۱۱ مورد تخریب دیگر نیز در دست اقدام است و به دلیل اینکه این موارد در میان باغ‌ها هستند و نمی‌توان از بیل مکانیکی و ماشین آلات استفاده کرد بنابراین نیاز به کارگر وجود دارد که به محض نامه‌نگاری و تامین اعتبار برای کارگر این حکم نیز اجرا خواهند شد. 

مدیرکل جهاد کشاورزی استان گفت: این ۱۱ مورد جدید در روستاهای چم‌کاکا، چم‌نار، شوراب صغیر، چعالی، مارکده و قوچان پراکنده هستند و با اجرای این حکم حدوداً هزار و ۷۳ متر قلع‌وقمع و اعاده اراضی صورت می‌پذیرد. 

غریب افزود: از زمان صدور حکم تا اجرای حکم ۱۰ روز زمان می‌برد، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۴۰ الی ۵۰ مورد دیگر نیز برای پیشگیری از وقوع جرم و با هدف اعاده زمین‌های کشاورزی تخریب شود. 

کد خبر 515055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha