اگر کسی او و دوستانش را نشناسد، نمی‌تواند حدس بزند کسانی که سایت‌های حرفه‌ای را می‌چرخانند، چند نوجوان ۱۴‌ـ ۱۵ ساله هستند.

فرصت

  همشهری آنلاین_ رابعه تیموری: ابوالفضل در دنیای رایانه کاربلد است و از آن خوب سردرمی آورد. او ۱۵سایت با موضوع‌ها و زمینه‌های متفاوت طراحی کرده و برای هریک برنامه‌های مفصلی دارد. «ابوالفضل صادقیان مجد» دانش‌آموز کلاس نهم مدرسه نمونه دولتی شهید چمران است.

وقتی دانش‌آموز کلاس ششم بود به دنبال نمونه سؤالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، همه سایت‌ها را زیرورو کرد، ولی دریغ از یک نمونه سؤال درست و حسابی. آن روز هم که آسمان تهران از شدت دود و دم نفسش‌بند آمده بود، ابوالفضل نمی‌دانست مدارس تعطیل شده‌اند یا باید به مدرسه برود. او هرچه به صفحه تلویزیون چشم دوخت، خبر تعطیلی مدارس را تکرار نکردند و سایت‌ها هم آنقدر خبر راست و دروغ نوشته بودند که نتوانست به اخبار آنها اطمینان کند. ابوالفضل وقتی به مدرسه رفت و بعد از اینکه به در بسته خورد، دست از پا درازتر به خانه برگشت، ولی همان روز تصمیم گرفت وقتی بزرگ شد، یک سایت معتبر راه بیندازد تا مردم با خیال راحت اخبار آن را پیگیری کنند. این تصمیم ابوالفضل زودتر از آنچه فکر می‌کرد عملی شد. او در دوره اول مقطع دبیرستان وارد مدرسه نمونه دولتی شهید چمران شد. در این مدرسه دانش‌آموزان اوقات فراغتشان را بیهوده نمی‌گذراندند و ابوالفضل به تشویق همکلاسی‌اش «علی رحیمی» به یادگیری طراحی سایت مشغول شد.  

  • یک راه میانبر پرزحمت

ابوالفضل هنوز در پایه هفتم و در آغاز راه بود، اما پس از مدتی سرک کشیدن به سایت‌های مختلف و سبک و سنگین کردن مطالب آنها فکر می‌کرد یک طراح سایت قابل شده است. فراخوان همکاری کمپینی، محاسبات ابوالفضل را بر هم زد و او را از اشتباه درآورد. در این فراخوان فهرست بلندبالایی از مهارت‌های موردنیاز برای طراحی سایت نوشته شده بود و ابوالفضل که دلش می‌خواست با آنها همکاری کند، هنوز این توانایی‌ها را نداشت. او اهل راه‌های میانبر بود و برای فرار از یادگیری طولانی مدت این مهارت‌ها به دنبال راه کوتاهی بود. او تابستان در کلاس‌های تولید محتوا و کدنویسی سایت شرکت کرد و با الفبای کار آشنا شد، ولی برای تکمیل اطلاعات و مهارتش به جای شرکت در این کلاس و آن دوره، در اتاقش نشست و خط به خط مطالب آموزشی که در سایت‌های اینترنتی نوشته بود، خواند و تمرین کرد. ابوالفضل تابستان آن سال از اتاقش بیرون نیامد و حتی همراه خانواده‌اش به مسافرت نرفت، ولی در پایان تابستان سایت خبری «خبریکو» را طراحی کرد که از ویژگی‌های یک سایت حرفه‌ای چیزی کم نداشت.  

  • گروه وب‌سایت‌های ایرانیان

تبلیغات محدود باعث شد از سایت خبریکو چندان استقبال نشود. ابوالفضل دوستی به نام «امیررضابندی» داشت که عاشق موسیقی بود و از اینکه در سایت‌های اینترنتی نمی‌تواند به موسیقی‌های روز دنیا دسترسی پیدا کند، شاکی بود. ابوالفضل به پیشنهاد او سایت موسیقی راه انداخت که مخاطبان زیادی پیدا کرد و سبب شد او و دوستانش گروه وب‌سایتی که شامل ۱۵ سایت مختلف در زمینه تکنولوژی، فیلم، خرید و فروش و تجارت و... بود، راه‌اندازی کنند و نام «گروه وب‌سایت‌های جامع ایرانیان» را روی آنها بگذارند. هزینه راه‌اندازی این گروه وب‌سایتی از روی هم گذاشتن پول توجیبی‌های اندک بچه‌ها تأمین شد و مغازه کوچکی که پدر ابوالفضل به‌عنوان دفتر کار دراختیارشان گذاشت دم و دستگاهشان را تکمیل کرد، اما پس از طی هفت‌خوان و آماده کردن ابزار موردنیازشان تازه به اول ماجرا و دریافت مجوز برای فعالیت سایت رسیدند. گذر از این‌خوان از عهده بچه‌ها برنمی آمد و به چند نوجوان کم‌سن مجوز نمی‌دادند. پدر و مادر ابوالفضل که تلاش و دقت بچه‌ها در تولید محتوای موثق و جذاب برای سایت‌ها را دیده بودند، پذیرفتند مجوز به نام آنها صادر شود.  

  • آرزوی اینترنت رایگان برای مناطق محروم

تاکنون ۳سایت گروه وب‌سایتی به نام‌های دمانیوز، دماتک و دماموزیک راه‌اندازی شده و ابوالفضل و دوستانش آنها را می‌چرخانند. ابوالفضل می‌گوید: «الان من و ۵نفر از دوستانم برای ۳سایت تولید محتوا می‌کنیم، ولی برای اداره هر وب‌سایت لااقل به ۳نیرو نیاز است و وقتی ۱۵ سایت را فعال کردم از همسن‌هایم دعوت به همکاری می‌کنم.»

اعضای گروه از درآمد تبلیغاتشان برای خود آب باریکه‌ای درست کرده‌اند و امیدوارند با راه‌اندازی سایت‌های دیگر درآمد مناسبی به دست آورند. «مسعود محمدی» دبیر کار و فن‌آوری مدرسه شهید چمران که حامی و مشوق ابوالفضل بوده، می‌گوید: «ابوالفضل و دوستانش خیلی زود وارد دنیای کسب و کار و فعالیت‌های علمی جدی شده‌اند و به خوبی هم از عهده آن برآمده‌اند، اما اگر از سوی مسئولان حمایت نشوند آسیب جدی می‌بینند و استعدادشان به ثمر نمی‌نشیند.» ابوالفضل آرزو دارد امکان استفاده رایگان از خدمات وب‌سایت ایرانیان را برای ساکنان مناطق محروم و دورافتاده کشور به وجود آورد تا آنها بدون زحمت و صرف هزینه به اطلاعات مختلف دسترسی داشته باشند.  

کد خبر 515012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ... IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    0 0
    آفرین به این بچه ها