رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: انتقال حاشیه نشینان به مناطقی دورتر از مناطق مسکونی خود، کار درستی نیست، به عنوان مثال نمی‌توان حاشیه نشینان اتوبان پاسداران را به مناطق دورتر از آن منطقه منتقل کرد؛ بلکه با در نظرگرفتن حریم‌های خطر و گسل باید ساخت و ساز اصولی و استاندارد در آن منطقه انجام شود.  

حاشیه نشینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، فریدون بابایی‌اقدم، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: حاشیه نشینی بحثی پیچیده است، جریان حاشیه نشینی مربوط به حدود ۶۰ سال گذشته بوده که با مستقرشدن جمعیت در بازه‌ زمانی خاصی به وجود آمده است.  

وی گفت: حاشیه نشینی را باید به عنوان واقعیت امروزی شهرها بپذیریم، حاشیه نشینان جزوی از شهروندان ما هستند که باید براساس قانون اساسی در تامین حقوق آن‌ها تلاش کنیم و اگر زمانی با سهل انگاری‌هایی تملک زمین انجام شده، به طور قهری با آن‌ها برخورد نکنیم.  

بابایی‌اقدم اضافه کرد: فارغ از ماهیت موضوع، حاشیه‌نشینی و مالکیت ساکنان را باید به عنوان واقعیتی به رسمیت بشناسیم، دومین گام بعد از به رسمیت شناختن حاشیه نشینی، جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در سطح شهر تبریز است‌ که لازمه‌ این اقدام نیز ارائه‌ آموزش‌های شهروندی و متقاعد کردن مردم از طریق فرهنگ سازی برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی است.  

عضو هیات علمی گروه برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز گفت: برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز خواسته یا ناخواسته باید از روش‌های قهری استفاده کرد، ممانعت و پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز باید به طور جدی انجام گیرد؛ چرا که این امر تبعات اجتماعی زیادی در بردارد. جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز مستلزم پیگیری‌های زیاد است.  

بابایی‌اقدم افزود: بعد از شناسایی مناطق حاشیه نشین شهر، باید به تملک و تجمیع حاشیه نشینی اقدام کرده و به جای ساخت مسکن در شهرکی دور از آن منطقه، در فاصله‌ی ۴۰۰ متر از مناطق حاشیه نشین درجاسازی کنیم؛ این اقدام تجربه‌ای موفق بوده که در کشور ترکیه نیز عملیاتی شده است.  

وی افزود: برای اصلاح حاشیه نشینی بعد از انجام اقدامات اولیه، با رعایت اصول ساخت و ساز در آن منطقه درجا سازی کنیم؛ چرا که بافت اجتماعی این مناطق به گونه‌ای است که نوعی وابستگی عواطف قومی در آن وجود دارد و نمی‌توانند جدا از یکدیگر و در مناطقی دور از هم زندگی کنند.  

بابایی اقدم بیان کرد: ما در قبال تملک خانه‌ی حاشیه نشینان باید کلید خانه‌ی استاندارد و جدیدی را تحویل دهیم و باید قیمت تمام شده به اندازه‌ای پایین باشد تا کسی از بابت خرید مسکن جدید، بدهکار نشود.  

وی گفت: زمان شیوع کرونا با کمک خیران اقدامات خیرخواهانه‌ی زیادی انجام شد؛ معتقدم در موضوع ساخت و ساز مسکن برای حاشیه نشینان نیز با کمک خیران می‌توان اقدامات موثری انجام داد تا قیمت تمام شده‌ی مسکن به پایین‌ترین حد کاهش یابد.  

عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: قیمت تمام شده‌ی مسکن استاندارد باید به گونه‌ای باشد که مردم حاشینه نشین قدرت خرید آن را داشته باشند؛ حاشیه نشینان جزو دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند که اکثر آن‌ها با پول یارانه امرار معاش می‌کنند. ما نمی‌توانیم به فردی که درآمدی ندارد، واحدی به فروش برسانیم که نتواند آن را خریداری کند.  

وی تاکید کرد: طبق اصل ۱۹، ۲۰، ۲۲ و ۳۱ قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، چشم‌انداز ۲۰ ساله و... نیز بحث تامین مسکن طبقات پایین جامعه مطرح شده است و باید منابعی برای تامین مسکن آن‌ها تعریف شود.  

اگر امروز به ساخت و سازهای غیرمجاز حساس نباشیم، تبریز به گورستانی بزرگ‌ تبدیل خواهد شد

وی بیان کرد: جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز یک مطالبه‌ی مردمی است، با توجه به زلزله خیز بودن تبریز نباید با جان مردم بازی کرد. اگر امروز نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز حساسیت نداشته باشیم قطعا تبریز در آینده به گورستانی بزرگ‌تبدیل خواهد شد، چه بسا که در حین وقوع زلزله‌ای حتی امکان امداد رسانی به مردم در کوچه‌های غیراستاندارد نباشد و مردم در خانه‌های غیراستاندارد خود دفن شوند.  

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: هر چه ساخت و ساز غیرمجاز افزایش یابد خطرات ناشی از آن نیز تشدید خواهد شد؛ بنابراین باید ساختاری برای جلوگیری از آن تعریف شود، با وجود قوانین شهرداری، هنوز ما در این خصوص موفق نشده‌ایم و حتی اکنون شاهد گسترش مناطق حاشیه نشین هستیم و روز به روز بر تعداد احداث در حاشیه نشینی افزوده می‌شود.  

وی گفت: ما باید مانع ساخت و ساز غیرمجاز در شهر شویم، پیشنهادی برای ایجاد معاونت پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز ارائه کرده‌ایم تا با انجام اقداماتی از طریق تکنولوژی‌های نوین، مکان و تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز شهر را رصد کنیم.  

این مسئول افزود: معاونتی را در شهرداری تبریز تحت عنوان معاونت پایش و کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز مصوب کرده‌ایم.  

کد خبر 514969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha