عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد گفت: گنبد زیبای آرامگاه ستی فاطمه پس از سال‌ها مخفی بودن، نمایان شد.

آرامگاه ستی فاطمه

به گزارش همشهری‌آنلاین، ونوس عامری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: ستی فاطمه همسر امیر چقماق شامی، حاکم دوره تیموری یزد است و از آنجا که  زنی بسیار مقتدر بوده و آبادانی‌های زیادی در شهر یزد انجام داده او را "ستی" به معنای بانوی بلندمرتبه نامیدند.

وی اظهار کرد: ستی فاطمه بر خلاف دیگر همسران حکام در حرم‌سرا سکونت نداشت بلکه عمر خود را صرف آباد ساختن شهر یزد کرد و با استفاده از ثروت خود و خزانه دارالحکومه به ساخت بناهای زیادی مانند تکیه و مسجد امیرچقماق و آب انبار پنج بادگیری همت گماشت.

عامری ادامه داد: این بانو، کاروان‌سرایی را نیز برای اطراق کاروان‌ها در خارج از شهر یزد ساخت که متاسفانه بر اثر گذشت زمان از بین رفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد بیان کرد: ستی فاطمه از قبیله سغد و پدرش حاکم شمال هرات بوده  و بر اساس مدارکی می‌توان استناد کرد که وی خواهر گوهر شاد خاتون است.

وی افزود: ستی فاطمه قبل از مرگش دستور ساخت آرامگاهی برای خود در بنای تاریخی امیرچقماق را می‌دهد که این بنا بسیار کوچک و در واقع زنانه‌ترین آرامگاه ایران است، زیرا با ظرافت و زیبایی خاصی تزیین شده است. گنبد این بنا همانند گنبدهای شمال افغانستان خیاری‌شکل و مانند نگین انگشتر است، اما با ساخت‌وسازهایی که در کنار این بنا صورت گرفت، به فراموشی سپرده شد.

به گفته عامری، امروزه کمتر کسی از اهالی یزد این زن خیّر را می‌شناسد، زیرا بسیاری از موقوفات او نیز به نام همسرش امیرچقماق ثبت شده است.

عضو شورای شهر اظهار کرد: شورای اسلامی شهر یزد با همکاری سازمان میراث فرهنگی پس از رایزنی‌های بسیار، بنای واقع در جلوی این آرامگاه را خریداری و آن را تخریب کرد تا  آرامگاه و گنبد ستی فاطمه دوباره در بنای تاریخی امیرچقماق نمایان شود.

وی اظهار امیدواری کرد که سازمان میراث فرهنگی در آینده‌ای نزدیک اقدامات مربوط به بازسازی این بنای تاریخی را انجام دهد و مردم یزد نیز با شخصیت این زن خیّر که با ساخت بنایی مانند بنای امیرچقماق هویت یزد را به جهانیان شناساند، آشنا شوند.

کد خبر 514954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha