خوشه‌های گندم، جو و دانه روغنی کلزای کشاورزان گلستانی با گرم‌شدن تدریجی هوا، رنگ طلایی به خود گرفته و پس از ۹ ماه تلاش بی‌وقفه کشاورزان آماده به‌ثمر نشستن و برداشت است.

گندم

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، استان گلستان با ۶۲۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از قطب‌های مهم تولیدات کشاورزی کشور به شمار می‌رود که هرسال حدود ۵۰۰ هزار هکتار از این اراضی به زیر کشت سه محصول استراتژیک گندم، جو و دانه روغنی کلزا می‌رود. گلستان در تولید این محصولات جزو استان‌های اول تا سوم کشور است.

به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۳۵۰ هزار هکتار گندم، ۸۰ هزار هکتار جو و ۵۳ هزار هکتار دانه روغنی کلزا در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ در این استان شمالی کشت شده که پیش بینی می‌شود از سطح زیر کشت این سه محصول مهم و استراتژیک در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

مختار مهاجر افزود: از مجموع تولید پیش‌بینی شده برای این سه محصول، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم، حدود ۱۷۰ هزار تن جو و افزون بر ۱۰۰ هزار تن دانه روغنی کلزا است که پس از برداشت توسط ۱۷۱ مرکز خرید تضمیمی جهادکشاورزی به همراه برخی دستگاه‌های متولی و کارخانه‌های آرد و روغن‌کشی در ۱۴ شهرستان گلستان خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم درسال ۹۹، ۲۵ هزار ریال و هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال اعلام شده و خرید جو نیز به صورت توافقی انجام می‌شود.

مهاجر گفت: فرایند برداشت گندم، جو و کلزا گلستان از خرداد آغاز می‌شود و تا یک ماه ادامه دارد.

به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان، امسال برای برداشت سه محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزای استان ۲۸۰۰ دستگاه کمباین تدارک دیده شده که با قیمت مصوب کار درو را انجام می‌دهند.

حوادث غیرمترقبه

فصل برداشت این سه محصول استراتژیک در گلستان اگرچه خوشحالی کشاورزان را به همراه دارد، اما بیم از حریق احتمالی در مزرعه به دلیل افزایش تدریجی دمای هوا و وقوع حوادث غیرمترقبه مانند وزش بادهای موسمی شدید، صاعقه و رعد و برق که منجر به آسیب زدن به مزرعه می‌شود، کشاورزان را نگران می‌کند.

معاون رییس سازمان و مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: وزش باد شدید بین ۲۰ تا ۵۰ درصد به مزارع کلزای آماده برداشت خسارت می‌زند که رقم بالایی است.

غلامعلی نورا افزود: کشاورزان در ایام برداشت محصول گندم، جو و کلزا علاوه بر حضور مستمر در مزرعه برای خاموش کردن آتش احتمالی، برخی وسایل اطفای حریق یا پیشگیری از گسترش حریق مانند تراکتور همراه با دیسک و گاوآهن در اختیار داشته باشند.

پرهیز از سوزاندن بقایای مزارع (سفال، کاه و کلش) که در سال‌های  گذشته در بین بیشتر کشاورزان گلستانی به سبب آماده کردن زمین برای کشت دوم رواج بیشتری داشت، از دیگر هشدارهای متولیان جهادکشاورزی به کشاورزان است، زیرا این اقدام علاوه بر ایجاد آلودگی هوا و احتمال سرایت آتش به مزارع دیگر کشاورزان یا منابع طبیعی، سبب آسیب جدی به اکوسیستم و خاک مزرعه و موجودات ذرّه بینی مانند قارچ‌ها و کرم‌ها می‌شود.

استان گلستان سالانه با تولید ۵/۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی از استان‌های پیشرو کشور است.

کد خبر 514949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha