محله شماره۸ یا شهید بزمه‌ای درست کنار خط مرزی پل شهید نواب صفوی قرار گرفته است.

منطقه

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام:  اینجا ۳خیابان اصلی دارد که با نام‌های ۶متری شهید رفیعیان، ۷متری شهید برادران حسنی و ۸متری شهید بزمه‌ای مشخص شده و به چند کوچه و پسکوچه فرعی امتداد پیدا می‌کند. به گفته افراد بومی و محلی، جمعیت این محله به بیش از هزار نفر می‌رسد.

با اینکه روی تابلوها و همه پلاک‌های مسکونی عنوان ناحیه۳ شهرداری منطقه۱۷ درج شده، اما اهالی تأکید می‌کنند که بیشتر خدمات و نیازهای شهری خود را از منطقه۱۶ دریافت می‌کنند و برای همین نباید به نوشته‌ها و اعداد حک شده روی پلاک‌ها نگاه کرد. یکی از شهروندان تعریف می‌کند که دردسر و گرفتاری اهالی از ۸سال قبل و زمانی شروع شد که مسئولان وقت شهرداری تصمیم گرفتند تا این محله را از نقشه منطقه۱۶ حذف و به منطقه۱۷ اضافه کنند. ساکنان محله۸ در طول این سال‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند و اکنون تنها امیدشان این است که صدای اعتراض و گلایه‌شان به اطلاع مدیران شهر تهران برسد.  

ضلع شرقی پل شهید نواب صفوی و شمال خط راه‌آهن تهران‌ـ اهواز را در پیش می‌گیریم و با استفاده از یک ورودی به خیابان ۷متری شهید برادران حسنی می‌رسیم. در همین مسیر با کمک شهروندان به در خانه افراد بومی و قدیمی می‌رویم تا برای تهیه گزارش کمک‌مان کنند. یکی از آنها برگه استشهادیه محلی را نشان‌مان می‌دهد که اهالی و کاسبان آن را امضا کرده‌اند. شهروندان موضوعات و مسائل مختلفی را مطرح می‌کنند و عقیده دارند تنها راه گره‌گشایی از مشکلات‌شان برگشت موقعیت مکانی محله به وضعیت سابق؛ یعنی قرارگرفتن درنقشه منطقه۱۶ است. 

  • ۹۹درصد خدمات ما در منطقه۱۶ است

یکی از معتمدان محله شهید بزمه‌ای «محمد یزدانی» ۴۸ساله، بازنشسته سازمان آتش‌نشانی است. او عنوان می‌کند: «حوالی سال۱۳۹۱ مسئولان وقـــــت شهــــــرداری، یک‌دفعه ۳خیابان را از منطقه۱۶ جدا کردند و به منطقه۱۷ اضافه کردند که به مرور زمان به مهم‌ترین دغدغه اهالی تبدیل شد.» او ادامه می‌دهد: «دورافتادگی و عدم دسترسی باعث شده تا شهرداری منطقه۱۷ به این محله خیلی کم رسیدگی کند.» یزدانی به یکی از پیگیری‌های بی‌نتیجه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «از ۳سال قبل پیگیر رفع خاموشی زیر پل نواب به سمت مترو در محدوده شهرداری منطقه۱۷ هستیم، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. عصرها با تاریک شدن هوا زیر پل نواب ناایمن می‌شود و کسی جرئت ندارد از اینجا عبور کند.» وی عنوان می‌کند که ۹۹درصد از خدمات و امکاناتی که شهروندان ساکن در این محله از آنها استفاده می‌کنند مربوط به منطقه۱۶ است و فقط برای دریافت برخی از خدمات به منطقه۱۷ می‌روند. در حقیقت این محله بین مناطق۱۶ و ۱۷ سرگردان مانده و باید به اینجا منطقه۱۶/۵ تهران بگوییم. ایستگاه اتوبوس جوادیه‌ـ پایانه شهید فیاض‌بخش هم به همت مسئولان شهرداری منطقه۱۶ در فاصله ۱۰متری از این محله قرار گرفته و بیشتر اهالی در زمان نیاز به وسایل حمل‌ونقل عمومی از مترو جوادیه استفاده می‌کنند. 

  • بسته‌های پستی به دست‌مان نمی‌رسد

«صادق جواهری» شهروند ۴۶ساله نیز از اینکه از طریق این رسانه می‌تواند خواسته اهالی را با مسئولان شهرداری در میان بگذارد ابراز شادمانی می‌کند و می‌گوید: «از زمانی که منطقه‌ سکونتمان را عوض کرده‌اند، در نشانی دادن و دریافت بسته‌های پستی با دردسر زیادی مواجه شده‌ایم. درگذشته این محله جزء منطقه۱۶ بود و از نشانی پستی آن استفاده می‌کردیم، اما چند سالی است که پستچی‌ها هم برای تحویل بسته‌ها و نامه‌های شهروندان با مشکل مواجه شده‌اند و گاهــی نمی‌توانند این مـــرسوله‌ها را بــــه دست شهروندان برسـانند. آنها نمی‌داننـــد که برای پیدا کردن نشانی مردم باید وارد کدام منطقه شوند. تابلوهایی که سال‌ها قبل در این محدوده نصب شده همه را به اشتباه می‌اندازد. برای افرادی که بیش از ۵۰سال از عمرشان را در منطقه۱۶ گذرانده‌اند، خیلی سخت است که برای دریافت خدمات به منطقه۱۷ بروند که از محل سکونتشان خیلی دور است، در حالی که مراکز خدماتی منطقه۱۶ کنار محل زندگی‌شان قرار دارد. اگر الان از افراد بومی و قدیمی محله بپرسید که ساکن کجا هستید، بدون‌ تردید می‌گویند «جوادیه» یا «منطقه۱۶» چون در همین محله و منطقه متولد و بزرگ شده‌اند و با آن خاطره دارند. 

  • هفت‌خوان رستم برای ثبت‌نام دانش‌آموزان

«عارف فیضی» یکی دیگر اهالی محل است که می‌گوید: «این محله صدها دانش‌آموز در پایه‌های مختلف تحصیلی دارد که موقع ثبت‌نام در مدارس با دردسرهای زیادی مواجه هستند. از ۸سال قبل که این محله از محدوده شهری منطقه۱۶ جدا و مدیریت آن به شهرداری منطقه۱۷ سپرده شد، مدیران مدارس این محدوده دانش‌آموزان ما را نامنویسی نمی‌کنند؛ درصورتی که در نزدیکی محله ما چند واحد آموزشی و مدرسه وجود دارد. هرسال با میانجیگری ریش‌سفیدان محله استشهادیه محلی تهیه می‌کنیم تا فرزندانمان را در مدارس همین حوالی ثبت‌نام کنند، البته برای این کارهفت‌خوان رستم را طی می‌کنیم. اگر مسئولان، این محله را دوباره به منطقه۱۶ برگردانند، این مشکلات برطرف می‌شود.» فیضی ادامه می‌دهد: «ساکنان این محله هیچ‌گونه خدماتی از شهرداری منطقه۱۷ دریافت نمی‌کنند و حتی جمع‌آوری زباله و رفت و روب کوچه‌ها و خیابان‌ها را کارگران شهرداری منطقه۱۶ انجام می‌دهند!‌»

  • تأمین امنیت برعهده کلانتری جوادیه

«مرتضی یزدانی» از معتمدان محل است که عقیده دارد تصمیمی که سال‌ها قبل برای جابه‌جایی این محله گرفته شده اشتباه و غیرکارشناسی بوده و اکنون چشم امید شهروندان به اقدام مدیریت شهری کنونی است. او عنوان می‌کند: «۸سال قبل وقتی تابلوها و پلاک‌های منطقه۱۶ را برداشتند و جای آنها نشان شهرداری منطقه۱۷ را نصب کردند، از آنها پرسیدیم که چرا این کار را می‌کنید. پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشتند و گفتند تصمیم مدیریت شهری است و باید اجرا شود. در صورتی که وضع محله ما در آن سال‌ها خیلی بهتر از الان بود و رسیدگی بیشتری هم به اینجا می‌شد.» یزدانی می‌گوید: «تأمین امنیت محله برعهده کلانتری جوادیه است که در منطقه۱۶ قرار دارد. هر زمان که نیاز به حضور نیروی انتظامی داشته باشیم و با شماره۱۱۰ تماس می‌گیریم، مأموران کلانتری جوادیه ظرف ۲دقیقه خودشان را به محل می‌رسانند، اما پاسگاه انتظامی منطقه۱۷ خیلی دور است و خیلی طول می‌کشد که به اینجا برسند.» او عنوان می‌کند که اهالی از درمانگاه‌ها، مراکز خرید، بانک‌ها و خودپردازهای موجود در محله جوادیه و منطقه۱۶ استفاده می‌کنند و اگر نیاز به خدمات شهری داشته باشند، شهرداری منطقه۱۶ بهتر و سریع‌تر می‌تواند این کار را انجام دهد.  وقتی با کاسبان و اهل محل صحبت می‌کنیم کسی اطلاع دقیقی از علت انتقال این محله از منطقه۱۶ به منطقه۱۷ ندارد، فقط عنوان می‌کنند که این تغییر و تصمیم‌گیری نه تنها سودی برایشان نداشته، بلکه هر روز کوله‌باری از مشکلات را بردوش شهروندان گذاشته است. از آنجا که رفع این مشکل از عهده شهرداری مناطق۱۶ و ۱۷ خارج است، از مسئولان شورای اسلامی شهرو شهرداری تهران در این زمینه پیگیری می‌کنیم و در شماره‌های آتی به آن خواهیم پرداخت. 

کد خبر 514935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha