مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات منابع ملی، برای مطالعه، ساماندهی و مرمت ۳۵ هکتار از بافت تاریخی دهدشت اختصاص یافت.

بافت تاریخی دهدشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مجید صفایی اظهار کرد: از این میزان ۲ میلیارد و ۵۰۰ برای مطالعه ۳۵ هکتاری بافت تاریخی دهدشت هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای مرمت و بهسازی بافت هزینه می‌شود.

صفایی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ساماندهی بافت تاریخی دهدشت در اولویت خواهد بود.

۱۹ اسفند سال ۹۸ قسمت‌های زیادی از کاروانسرای احیاشده بافت تاریخی دهدشت بلاد شاپور در مرکز شهرستان کهگیلویه میراث ماندگار تاریخ صفویه تخریب شد.

بافت قدیم شهر دهدشت بلاد شاپور یکی از بزرگ‌ترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال‌های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آمد، اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم‌اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

بر اساس شواهد تاریخی، موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

وجود بیش از ۲ هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن دارد که روز به روز در حال نابودی و تخریب است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جامانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد. این بنا ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلو حجره‎ها دارد که دورتادور حیاط بنا شده‎اند.

۴ ایوان بزرگ در چهارگوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به ۳-۴ حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

بلاد شاپور میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه، از ظرفیت‌های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.

کد خبر 514904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha