مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در پی حذف ارز دولتی از واردات سم، برخی عرضه‌کنندگان داخلی به احتکار سم‌های خود و گران‌فروشی اقدام کرده‌اند که این کار امنیت غذایی جامعه را به خطر می‌اندازد.

سم کشاورزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش حق‌نما افزود: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در سطح کشور مطرح است، قیمت کود و سم‌های وارداتی است.

وی ادامه داد: یارانه ۴۲۰۰ تومانی از روی سم‌ها برداشته شده و از این به بعد این محصولات با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

حق‌نما اظهار کرد: برخی فروشگاه‌ها و کارگزاری‌ها از فروش سم خودداری می‌کنند تا سم‌های موجود در انبار خود را با قیمت ارز نیمایی در بازار عرضه کنند و این در حالی است که ورود سم‌های وارداتی با ارز نیمایی به کشور ۴ ماه زمان می‌برد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در اطلاع‌رسانی‌های انجام شده از کشاورزان خواسته‌ایم اگر متوجه شدند کارگزاری یا فروشگاهی از فروختن سم به آن‌ها خودداری می‌کند و قصد افزایش قیمت را دارد، به ما اطلاع دهند تا با این افراد برخورد شود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر کمبود سم در بازار نداریم، اما احتکاری که در بازار اتفاق افتاده، کشاورزان را با مشکل مواجه می‌کند و امنیت غذایی جامعه را به خطر می‌اندازد.

حق‌نما افزود: اگر سم‌ها با قیمت‌ بالا به کشاورزان فروخته شود قیمت تمام شده محصول برای کشاورز بالا می‌رود و در نتیجه با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می‌رسد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: علاوه بر این، ‌ اگر در گذشته یک کشاورز محصول پنبه خود را شش تا هفت بار سم‌پاشی می‌کرد، با این افزایش قیمت‌ها تعداد سم‌پاشی‌ها به سه تا چهار بار می‌رسد که روی کیفیت محصول تاثیر می‌گذارد.

کد خبر 514883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha