مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: عمده تخلف حوزه آب‌های زیرزمینی در استان، اضافه برداشت چاه‌های مجاز است.

چاه غیرمجاز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدمهدی میرباقری تعداد چاه‌های مجاز استان را بیش از ۴۰ هزار حلقه اعلام کرد و افزود: این چاه‌ها سالانه حدود سه میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرسطحی را به‌صورت غیرقانونی و بی‌حساب و کتاب استخراج می‌کنند.

وی ادامه داد: این مقدار آب بسیار زیاد و برای درک بهتر و روشن شدن این رقم می‌توان این گونه مثال زد که سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد، یعنی بیش از ۲ برابر ظرفیت کامل این سد، در طول ۱۲ ماه از ذخیره آب‌های زیرزمین استان کاسته می‌شود.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، نصب کنتورهای حجمی هوشمند را راهکاری برای جلوگیری از تخلف اضافه برداشت از چاه‌های مجاز استان برشمرد و اظهار کرد: گرانی این تجهیزات مساله اصلی برای نصب روی تمامی چاه‌ها به شمار می‌رود، اکنون قیمت یک کنتور حجمی هوشمند از ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومان است.

وی اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری از چاه‌های مجاز کشاورزی را ضروری برشمرد و تصریح کرد: در یک سال اخیر اقدامات مربوط به این بخش برای ۲ هزار و ۵۰۰ چاه انجام گرفت.

میرباقری با اشاره به دیگر فعالیت‌های زیر مجموعه طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: در یک سال اخیر حدود ۴۵۰ دستگاه کنتور حجمی هوشمند در این استان نصب شد و تعداد کل آن به حدود پنج هزار دستگاه رسید.

مصرف ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب بوسیله چاه‌های غیرمجاز اصفهان

وی افزود: نزدیک به ۲۱ هزار چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که البته تمامی آن فعال نیست و این تعداد سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از دل زمین بیرون می‌کشد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: در یک سال اخیر یک هزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز جدید در استان شناسایی و افزون بر ۸۰۰ چاه پر و مسدود شد.

به گفته میرباقری ۶۰ گروه گشت و بازرسی در استان انواع تخلفات و اقدامات غیرقانونی حوزه آب را رصد میکنند و شماره تلفن ۳۸۴۸ نیز برای گزارش‌های مردمی با محوریت هرگونه تخلفات مانند حفر چاه غیر مجاز، اضافه برداشت و فعالیت ادوات و تجهیزات مرتبط با حفر چاه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در یک سال گذشته ۵۰۰ دستگاه حفاری غیرمجاز و وسایل مربوطه در استان کشف و توقیف شد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسئولان امر باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب انجام شود.

نگاهی به آمار و ارقام در چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که تعداد چاه‌های غیرمجاز و مجاز ایران در سال ۵۷، ۶۰ هزار حلقه بوده است، اما هم اکنون ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد از آنها غیر مجازند و از این تعداد ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز در کشور وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب با این چاه‌ها مصرف می‌شود.

کد خبر 514875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha