یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۷ خرداد آغاز به کار می‌کند. حسینعلی شهریاری که دوره قبل به عنوان نماینده زاهدان در خانه ملت حضور داشت، در این دوره هم مسئولیت نمایندگی را بر دوش دارد. او در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین بهبود معیشت و حل مشکل اشتغال جوانان را جزو اولویت‌های نخست خود در یازدهمین دوره مجلس عنوان کرده‌است.  

مجلس يازدهم

همشهری‌آنلاین-معصومه حق‌جو: منتخب مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان با مشکلات معیشتی و بیکاری بیش از ۵۰ درصدی جوانان تحصیلکرده‌ سال‌هاست دست و پنجه نرم می‌کند؛ این در حالی است که استان بالاترین آمار جوانان را خود اختصاص داده و می‌توان از این ظرفیت برای توسعه و رونق استان بهره برد.  

حسینعلی شهریاری افزود: در دوره دهم مجلس هم، پیگیر رفع معضل بیکاری بودیم. با توجه به این‌که  استان ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه معادن مس و طلا و حتی بازارهای مرزی دارد می‌توانیم با کمک دولت برای اشتغال‌زایی جوانان بهره ببریم. متاسفانه موانعی وجود دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها را ناممکن کرده است.  

او اظهار کرد: سیاست‌هایی که در حال اجراست فقط باعث نهادینه‌شدن فقر می‌شوند و روز به روز فاصله غنی و فقیر در حال افزایش است.

شهریاری ادامه داد: تورم در مواد غذایی و مایحتاج روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است ولی عنوان شده این تورم ۳۰ درصد است. این تورم برای سیستان و بلوچستانی‌هایی که از لحاظ اقتصادی و معیشتی ضعیف هستند و اکثرا شغل ثابتی ندارند،  فاجعه است.  

منتخب مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: امسال با بارندگی‌های خوبی که در استان رخ داد، وضعیت کشاورزان کمی بهتر شد ولی استان به علت کمبود آب در این بخش همیشه با چالش مواجه بوده است. بنابراین مردم حتی روی بهره‌برداری دائمی از این بخش نمی‌توانند حساب باز کنند.   

او افزود: نمایندگان استان سعی می‌کنند برای مواردی که ذکر کردم همانطور که در دوره قبل هم پیگیر بودیم، راه را برای هم‌استانی‌ها هموار و مشکلاتشان را حل کنند.   

منتخب زاهدان در مجلس بیان کرد: در دوره یازدهم مساله ایرانی‌های بی‌شناسنامه‌ را هم حتما پیگیری می‌کنیم تا همه افرادی که واقعا تابعیت ایرانی دارند، شناسنامه‌دار شوند.  شناسنامه‌دار شدن این افراد از میزان آسیب‌های اجتماعی کم می‌کند و از طرف دیگر بعد از شناسنامه‌دار شدن می‌توانند از حقوقی که دیگر شهروندان دارند همچون گرفتن یارانه و... برخوردار شوند. نمی‌خواهیم هیچ ایرانی بی‌شناسنامه باشد.

توسعه متوازن جدی گرفته نشده است 

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران و نماینده زاهدان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم گفت: حدود ۷۴/۵ درصد سیستانی‌ها زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و به لحاظ معیشت در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. حل این مساله از بدو ورود به خانه ملت برایم دغدغه بود. بنابراین با دیگر نمایندگان استان‌های حاشیه‌ای کشور روی اصول ۲۳۶ و به‌خصوص ۲۳۴ آیین‌نامه تمرکز کردیم.  

علیم یارمحمدی بیان کرد: بند ۲۳۴ بسیار مهم و مربوط به توسعه متوازن و اولویت‌هایی بود که در قانون اساسی مشخص شده ولی متاسفانه از آن غفلت شده بود. بر اساس این بند باید دولت‌ها به مناطق کم‌برخوردار توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد توسعه متوازن باشیم اما متاسفانه به سیستان که به شدت با فقر و مشکلات معیشتی دست به گریبان است،  توجه چندانی نشان داده نشده‌است. 

او ادامه داد: در هر حال این بند را به اتفاق آرا به کمیسیون‌های مربوطه بردیم و براساس آمار و ارقامی که ارائه کردیم، قرار شد به صحن مجلس برود تا از جایگاه حقوقی، توضیحاتی از رئیس‌جمهوری یا وزرای مربوطه خواسته شود.

یارمحمدی گفت: با این‌که طی این ۴ سال تلاش زیادی برای بهبود این شرایط کردیم ولی همچنان مردم سیستان و بلوچستان با این‌که ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد از لحاظ شاخص‌های توسعه متوازن، فاصله زیادی با استان‌های برخوردار کشور دارند. انتظار می‌رود نمایندگان این دوره در راستای توسعه استان تلاش مضاعف کنند. توجه به ظرفیت‌ها توسعه متوازن و برقراری عدالت را به دنبال دارد.

او افزود: معضل اشتغال هم باعث شده مردم به سمت شهرهای مرکزی و برخوردار کوچ کنند در نتیجه از جمعیت شهرها کاسته شده است. با توجه به این‌که مجوز کشت گلخانه‌ای و ۳۰ هزار هکتار گیاهان استوایی در سواحل دریای عمان داده شده، جذب سرمایه‌گذار می‌تواند اشتغال و درآمدزایی در استان به همراه داشته باشد ولی به دلیل نبود سرمایه‌گذار هنوز از این ظرفیت که می‌تواند معضل بیکاری را حل کند، استفاده درستی نشده‌است.  

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران بیان کرد: ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل در زاهدان داریم که این تعداد توجه بیشتر نمایندگان منتخب در خانه ملت را برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی دوچندان می‌کند.

یارمحمدی اظهار کرد: نمایندگان دوره یازدهم مطالبات مردم را پیگیری کنند و ظرفیت‌های استان را بسنجند. اگر به مرز استان به عنوان یک فرصت نگاه شود می‌تواند توسعه استان را رقم بزند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: مساله دیگری که نمایندگان باید به آن توجه کنند، کمبود منابع آب پایدار است. آبی که از دشت‌ها و چاه‌ها استحصال می‌شود پاسخگوی نیاز جمعیت استان نیست.   

نماینده سابق زاهدان در مجلس بیان کرد: توسعه محور شرق که سال‌ها قبل مقام معظم رهبری ابلاغ کردند تاکنون به صورت کامل اجرا نشده، راه‌آهن چابهار به سرخس و تکمیل بسیاری از قطعات بزرگراه چابهار به سرخس نیز همچنان باقیمانده است. این پروژه‌ها از دفتر مقام معظم رهبری هم در حال پیگیری هستند و انتظار می‌رود نمایندگان دوره یازدهم نیز این پروژه‌ها را پیگیری کنند.

او ادامه داد: هشدار می‌دهم که اگر توجه به استان حاشیه‌ای همچون سیستان و بلوچستان در اولویت نخست دولت‌ها نباشد به مرور زمان مشکلات مردم دوچندان خواهد شد.  

یارمحمدی گفت: امیدوارم نمایندگان جدید هم دلسوز مردم باشند و از ظرفیت خود برای حل مشکلات معیشتی سیستانی‌ها استفاده لازم را ببرند.  

کد خبر 514841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha