مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات اجرایی بخش‌های تخریب شده قلعه بارده در بارندگی‌های اسفندماه سال گذشته آغاز شد.

قلعه بارده

به گزارش همشهری انلاین به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، «مهرداد جوادی» اظهار کرد: با تخریب قسمتی از دیوار و برج جبهه شرقی قلعه تاریخی بارده شهرستان بن در چهارمحال و بختیاری به‌علت افزایش شدت و میزان بارش‌های سامانه بارشی پرقدرت اسفندماه سال گذشته، ۲ میلیارد ریال اعتبار ملی برای مرمت اضطراری این قلعه اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: در همین راستا پس از فراخوان انتخاب پیمانکار، بلافاصله مرمت بخش‌های تخریب شده قلعه تاریخی بارده در بارندگی‌های اسفندماه پارسال آغاز شد.

جوادی تصریح کرد: عملیات مرمت بخش‌های تخریبی این قلعه تا ۳ ماه دیگر به پایان خواهد رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان بیان کرد: در سال‌های گذشته ۷ میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای مرمت، استحکام‌بخشی، بام‌سازی، سبک‌سازی، اندود حفاظتی، اجرای شمع‌بندی حفاظتی و تخلیه نخاله‌های این قلعه هزینه شده است.

به گفته وی، با توجه به لزوم مرمت اضطراری برای جلوگیری از تخریب بیشتر بناهای مرتبط با قلعه تاریخی داراب خان بارده در پاییز سال گذشته با بهره‌مندی از تجربه‌های استادکاران برای مرمت ابنیه آن از طریق شمع‌بندی و عملیات استحفاظی قسمت‌های آسیب دیده اقدام شد.

قلعه تاریخی بارده شهرستان بن چهارمحال و بختیاری مربوط به دوران قاجاریه و دارای ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع عرصه با زیربنای افزون‌بر ۸ هزار متر مربع است.

این بنای تاریخی ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۴۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کد خبر 514733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha