مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: هر ساله برای پیشگیری از شیوع تب برفکی و تب کریمه کنگو اقداماتی انجام می‌شود، اما لازم است برای پیشگیری از شیوع این بیماری، دامداران دام‌ها و محیط اطراف آنها را سمپاشی کنند.

سمپاشی دامداری ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «حسینعلی سلطانی» اظهار داشت: همه ساله احتمال شیوع و شرایط ایجاد تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از طریق «کنه ناقل» این بیماری در استان وجود دارد.

وی افزود: دامپزشکی استان به دلیل کمبود اعتبارات توان انجام سمپاشی را ندارد. همچنین در کنار این مشکل، نیز افزایش هزینه‌ها انجام امور این چنینی را برای دامپزشکی، سال به سال محدودتر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در شرایط کنونی هزینه سمپاشی ضد کنه که یکی از اهداف آن پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است با خود دامدار است.

سلطانی تصریح کرد: فصل فعالیت کنه‌ها و شیوع تب کریمه کنگو به طور تقریبی از اواسط اردیبهشت و در برخی شهرستان‌ها مثل لردگان از اوایل اردیبهشت شروع می‌شود.

وی ادامه داد: مبارزه و پیشگیری از شیوع کنه در دام با هدف پیشگیری از بیماری‌های دامی که بر اثر کنه منتقل  و در کنار این از شیوع تب کریمه کنگو هم پیشگیری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:  این بیماری به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام در خود دام هیچ علامت و خطری ندارد، اما دام ناقل و آلوده به کنه می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

سلطانی بیان کرد: گوشت دامی که در کشتارگاه‌های استان کشتار می‌شود چون زیر نظر دامپزشکی است حتما به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری می‌شود و قبل از این مدت به هیچ گوشتی اجازه توزیع داده نمی‌شود، اما مردم اگر خودشان کشتار دام انجام دادند حتما باید گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس با اطمینان مصرف کنند.

کد خبر 514694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha