یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

نگار پدرام: سال گذشته ارکستر سمفونیک ایران با رهبری منوچهر صهبایی تمرینات را ازسر گرفت و امسال در چند شب کنسرت داد و قرار است در سایر شهر‌های ایران نیز به اجرای برنامه بپردازد.

خوشبختانه چندی است که ارکستر مجلسی ایران نیز به سرپرستی نادر مشایخی تمرینات خود را آغاز کرده تا باز هم با همراهی تعدادی نوازنده جوان،  تغییرات مثبتی در فضای موسیقی ایران ایجاد کند.

 ارکستر مجلسی ایران، قرار است به زودی با اعضای جوان خود، دراتریش به اجرای کنسرت بپردازد،  شاید بد نباشد با این ارکستر مجلسی و موسیقی آن آشنا شویم.

 اعضای ارکستر مجلسی معمولا کم است و به همین دلیل کم هزینه‌تر از ارکستر سمفونیک محسوب می‌شود. در واقع ارکستر مجلسی دسته‌های کوچک‌سازی‌ است که در ارکستر سمفونیک وجود دارند با این تفاوت که از هر دسته یک ساز در ترکیب گروه قرار می‌گیرد و نوازندگان معمولا به اجرای قطعاتی می‌پردازند که می‌تواند از سوی عامه مردم نیز مورد استقبال قرار گیرد.

البته این به معنای عامه پسند بودن موسیقی مجلسی نیست بلکه به این معناست که در این نوع موسیقی مفاهیم عمیق در کلام و سبک اجرا مطرح نمی‌شود. در مجموع موسیقی مجلسی گاه شامل سلو و دوئت،   تریو،   کوارتت و کوینتت و در کل گروه‌های 2 تا 9 نفره است اما این تعداد توسط رهبران مختلف تغییر می‌کند. به‌طوری که ارکستر مجلسی تهران به رهبری نادر مشایخی در حال حاضر 25 نوازنده دارد.

اگر چه رایج‌ترین نوع ارکستر مجلسی،  یک کوارتت زهی شامل 2  ویلن،  یک ویلا و یک ویلنسل است اما گاه تعداد نوازندگان تغییر کرده و سازهای بادی نیز به این ارکستر اضافه می‌شود. حتی ممکن است این گونه به نظر برسد که2 گروه ارکستر مجلسی کنار هم به اجرای قطعاتی می‌پردازند. بنابراین شاید رهبری یک ارکستر مجلسی در
وهله اول آسان به نظر برسد اما معمولا چند گروه در کنار هم قرار می‌گیرند که این می‌تواند کار رهبر را سخت‌تر کند.

کد خبر 51460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز