نتایج اولیه آزمایش انسانی یک واکسن کرونای ساخت چین نشان می‌دهد این واکسن بی‌خطر است و ممکن است باعث حفاظت انسان‌ها در برابر عفونت با ویروس کرونا شود.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس این کارآزمایی مرحله اول که نتایج آن در ژرونال پزشکی لنست منتشر شده است، بوسله پژوهشگران در چند آزمایشگاه و بر روی ۱۰۸ فرد داوطلب در سنی ۱۸ تا ۶۰ سال انجام شد. افرادی که یک دوز واحد این واکسن را دریافت کرده بودند، در طول دو هفته سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T را که برای تولید آنتی‌باید ضد ویروس کرونا لازم است تولید کردند. میزان آنتی‌بادی‌های ضذ ویروس کرونا پس از ۲۸ روز از تزریق واکسن به اوج رسید.

در حدود نیمی از افراد در گروهی که دوزهای پایین و متوسط واکسن را دریافت کرده بودند و در سه چهارم افراد گروهی که دوز بالای واکسن را دریافت کرده بودند، «آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده» که به ویروس متصل می‌شوند و آن را از کار می‌اندازند، تولید شده بود.

شایع‌ترین عارضه جانبی واکسن در این افراد درد ملایم در محل تزریق، تب، خستگی، سردرد و درد عضلانی بود که در افرادی که دوزهای بالاتر واکسن را دریافت کرده بودند، شدیدتر بود. اما این عوارض جانبی بیش از ۴۸ ساعت طول نکشیده بود.

مرحله دوم کارآزمایی بالینی این واکسن ساخت چین بر روی ۵۰۸ فرد داوطلب آغاز شده است. این افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند یک گروه دوزهای پایین یا متوسط واکسن و گروه دوم دارونما دریافت می‌کند. در این مرحله شرکت‌کنندگان شامل افراد بالای ۶۰ سال هم خواهند بود و عوارض جانبی واکسن تا شش ماه بعد از تزریق آن پیگیری خواهد شد.

آزمایش این واکسن بوسیله گروهی از دانشمندان به رهبری «چن وی»، استاد زیست‌شناسایی آکادمی علوم پزشکی نظامی چین انجام شد.

این واکسن با نام Ad5-nCoV را شرکت چینی کان‌سینو بیولوژیکز ساخته است که جزء نخستین واکسن‌های بود که در ماه مارس آزمایش انسانی آن شروع شد.

در این واکسن از یک گونه ضعیف شده یک نوع ویروس سرماخوردگی (با نام آدنویروس) که می‌تواند سلول‌های انسانی را آلوده کند، اما بیماری‌زا نیست- برای وارد کردن یک قطعه از ماده ژنتیکی ویروس جدید کرونا استفاده می‌شود. این ماده ژنتیکی حاوی دستور ساخت «پروتئین‌های گل‌میخی» روی سطح ویروس است. همین پروتئین‌های گل‌میخی هستند که با اتصال به گیرنده‌های سلولی امکان ورود ویروس به سلول‌ها را فراهم می‌کنند. 

هدف این است که دستگاه ایمنی آنتی‌بادی‌هایی را بر ضد این پروتئین‌های گل‌میخی ایجاد کند که مانع ورود ویروس‌های کرونا به سلول‌ها شوند.

وی چن، سرپرست این بررسی می‌گوید این نتایج نقطه عطف مهمی به شمار می‌رود، اما باید محتاطانه تفسیر شوند، چرا توانایی واکسن در ایجاد آنتی‌بادی‌ها لزوما معادل مصونیت‌بخشی این واکسن در انسان‌ها در برابر ویروس کرونا نیست.

کد خبر 514427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha