رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران از فراهم کردن شرایط برگزاری نماز عید سعید فطر در یکصد و ده مسجد تهران با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ضد عفونی معابر و توزیع ماسک و دستکش در آنها خبر داد.

نماز شهرداری

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام صادق زاده با بیان این که مدیریت شهری پایتخت با فراهم کردن تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه نماز عید فطر همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده است ، افزود : توزیع سیصد هزار  ماسک و دستکش همراه با ضدعفونی محوطه و معابر اطراف مسجد با عنایت به تأکید برگزاری نماز در فضای باز مساجد در اولویت اقدامات مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران قرار گرفته است . 

مشاور شهردارتهران افزود : با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد لیست مساجد شاخص تهران جهت برگزاری نماز عید فطر مشخص و زمان اقامه نماز نیز در اغلب مساجد ساعت ۸ صبح می باشد ضمن اینکه در تعدادی از مساجد، طبق لیست پیوست، ساعت اقامه نماز نیز جهت رفاه حال شهروندان درج شده است .

وی با اشاره به این که همه معاونت ها و بخش های شهرداری به دستور شهردار تهران در صحنه حاضر هستند تا شهروندان بتوانند نماز خود را در مساجد با رعایت مسایل بهداشتی به جا آورند، افزود: جمع آوری فطریه ها به عهده کمیته امداد خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است که با استقرار چادرها و صندوق ها به جمع آوری فطریه شهروندان می پردازند .
رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران با اشاره به این که متاسفانه گروهی افراد ناشناخته با استفاده از این فرصت برای دریافت فطریه شهروندان ممکن است سواستفاده کنند، گفت: شهروندان باید مراقب باشند که در مکان های مورد اطمینان فطریه های خود را پرداخت کنند و در واقع برخی از مراجع احتیاط واجب را برآن دیده اند که قبل از نماز عید فطر، افراد فطریه های خود را پرداخت کنند.

  • فطریه را زکات بدن نامیده اند 

حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده همچنین با اشاره به تأکید فراوانی که در متون دینی برای پرداخت فطریه برشمرده شده است، گفت: فطریه ،زکاتی است که هر مسلمان برای خود و هرکس که نان خور او محسوب می شود، به مستحق می پردازد لذا آن را زکات بدن نیز نامیده اند . از طرفی زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه نیز می شود چنانچه در روایتی از امام صادق(ع)نقل شده است که فرمود: "همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام کننده نماز می باشد چرا که هر کس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمدا ترک کند و ادا نکند مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است همانگونه که هر گاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است..." (شیخ صدوق من لایحضره الفقیه) .

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو ، گندم و برنج و اقلامی که به عنوان طعام محسوب می شوند .  امسال،حداقل فطریه برای هر نفر براساس نظر مقام معظم رهبری، حداقل ده هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است. زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند. 

گفتنی است لیست مساجدی که جهت برگزاری نماز عید سعید فطر با رعایت پروتکل های بهداشتی تعیین شده اند به تفکیک مناطق شهری تهران به شرح ذیل می باشد : 


     

کد خبر 514398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha