موارد مثبت کووید ۱۹ در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان در حالی رو به افزایش است که روز به روز بی‌تفاوتی‌ها نسبت به رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر و کمتر می‌شود و همین موضوع در آستانه تعطیلات عید سعید فطر زنگ خطر همه‌گیری و تغییر وضعیت این استان از سفید یا زرد به قرمز را به صدا درآورده است.

سیستان و بلوچستان

ه گزارش همشهری‌انلاین، حدود ۱۵ روز پیش بود که ۱۵ شهرستان استان سیستان و بلوچستان به عنوان نقاط سفید و یا کم خطر از نظر ابتلا به بیماری کرونا یا کووید ۱۹ اعلام شد اما تنها یک هفته پس از این اعلام وضعیت، یکی از همین شهرستان ها به نقطه قرمز تبدیل شده است!

روند پیشرفت ویروس کرونا در این استان تا ۲۳ فروردین کنترل شده و خیلی آرام بود اما از این تاریخ که آزاد سازی صنوف و غیره آغاز شد روند صعودی بیماری شدت یافت بطوریکه این استان را در ردیف سه استان با خطر بالا تبدیل کرده است.

شرکت مردم روستای نجف‌آباد از توابع شهرستان خاش در مراسم ترحیم یکی از اهالی روستا فاجعه آفرید و منجر به بحران کرونا در این منطقه شد به طوری که اکنون مردم این روستا در حالت نزدیک به قرنطینه قرار گرفته اند و به گفته دکتر مهدی زنگنه معاون اجرایی مرکز بهداشت استان بیش از ۸۰ درصد نمونه های ارسالی از منطقه نجف آباد به آزمایشگاه کرونای استان مثبت گزارش شده است. شب گذشته نیز اولین گروه از موارد مثبت در نقاهتگاه بانوان منطقه نجف آباد خاش مستقر شدند. روند بیماریابی فعال و بررسی موارد مثبت با حضور تیم های بهداشت و درمان به شدت ادامه دارد. همچنین هشدارهای لازم به منظور برگزار نشدن تجمع عید و مراسم مختلف داده شده و تیم های بهداشتی در حال غربالگری و نمونه برداری از موارد مشکوک هستند و آموزش ها را به مردم ارائه می کنند.

هر روز به آمار موارد مثبت در این منطقه افزوده و بیماران مثبت با حضور تیم های اورژانس به بیمارستان ارجاع می شوند.

این شرایط در حالی است که در چند روز آینده با فرا رسیدن عید فطر احتمال تکرار بحران نجف آباد در سایر روستاها و نقاط سیستان و بلوچستان بسیار زیاد خواهد بود چرا که این عید برای مردم این خطه از اهمیت بسیاری برخوردار است. علاوه بر این در روزهای گذشته نیز موارد ابتلا در شمال، مرکز و جنوب استان رو به افزایش است و این آمار و ارقام حکایت از بی توجهی مردم به هشدارها و اجرا نشدن طرح فاصله گذاری اجتماعی در شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان دارد.

بی تفاوتی مردم در سایه غفلت مدیران امورشهری

یکی از شهروندان زاهدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به عادی شدن شرایط اشاره کرد و گفت: این روزها دیگر ترس و نگرانی مردم از ابتلا به کرونا بسیار کم شده است چرا که شرایط زندگی برای بسیاری از افراد به حالت عادی گذشته بازگشته است.  

محمد نوری افزود: اطرافیان و آشنایان ما مانند گذشته به دید و بازدید می روند، در پارک و اماکن عمومی به تفریح می پردازند، مانند گذشته در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها برای خرید حاضر می شوند، این در حالیست که تعداد معدودی در میان مردم کوچه و بازار از ماسک و دستکش استفاده می کنند.  

وی همچنین به کم کاری مسوولان شهرداری در این زمینه اشاره کرد و گفت: با وجود تعطیلی روز بازارها همچنان دست فروشان و میوه فروش ها در خیابانهای مختلف بویژه خیابان امیرالمومنین(ع) و تقاطع سعدی آن هم در مقابل یکی از ساختمان های شهرداری مشغول فعالیت هستند و مردم هم با همان ازدحام همیشگی بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی از این دست فروشان خرید می کنند.

این شهروند افزود: وقتی ممانعتی برای اینگونه رفتارهای پرخطر در جامعه وجود ندارد ناخودآگاه مردم نیز خود را ملزم به رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی نمی دانند.

نگرانی از افزایش موارد مثبت کرونا در خاش 

مدیر شبکه بهداشت و درمان و موسسه آموزش سلامت خاش سیستان و بلوچستان نیز افزایش آمار موارد مثبت بیماری کرونا "کووید-۱۹" در این شهرستان را به شدت نگران کننده عنوان کرد.

دکتر رضا کرد افزود: آمار مبتلایان کووید_۱۹ در شهرستان خاش به دلیل رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و حضور در تجمع های مختلف اعم از عروسی، تشییع جنازه و پرسه و اماکن خرید افزایش یافته است.

وی بیان کرد: توصیه ما به همشهریان عزیز این است که موضوع بیماری کرونا را جدی بگیرند و برای سلامتی خود و دیگران در خانه ماندن و توصیه های بهداشتی پیشگیرانه را رعایت کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش اظهار داشت: روستای نجف آباد به سبب شیوع بیشتر کرونا از حساسیت بیشتری برخوردار است و باید اهالی این روستا بیش از پیش توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر کرد همچنین از پیش بینی حضور متخصص عفونی و داخلی در صورت نیاز برای ارائه خدمات ویزیت مراقبت و درمان به اهالی محترم نجف آباد علاوه بر استقرار پزشک عمومی مرکز خدمات جامع سلامت خبر داد.

وی گفت: یک باب کانکس با تجهیزات و به همراه نیروی متخصص به منظور نمونه گیری از موارد مشکوک به همراه آمبولانس برای اعزام بیماران بدحال به بیمارستان امام خمینی ره نیز در منطقه برنامه ریزی شده و اهالی نجف آباد می‌توانند در صورت نیاز با تلفن ۱۱۵ تماس گیرند.

مدیر شبکه بهداشت خاش خاطر نشان کرد: ۲ نقاهتگاه با ظرفیت ۴۵ نفر ویژه خواهران و برادران به منظور مراقبت از بیماران مشکوک و با هدف جداسازی بیماران از افراد سالم با حضور افراد متخصص در منطقه نجف آباد راه اندازی و تجهیز شده و آماده ارائه خدمات به مردم است.

وی اظهار داشت: باز هم تاکید مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان این است که از تردد اهالی روستا در سطح شهر و روستا، بازار و تجمعات خودداری شود، چرا که امن ترین محیط در حال حاضر خانه است.

مدیر شبکه بهداشت خاش بیان کرد: متصدیان صنوف در نجف آباد و مناطق زیرپوشش ملزم به رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و ضدعفونی کردن محل کسب و کار خود هستند، در غیر این صورت نسبت به تعطیلی مرکز اقدام خواهد شد، زیرا جان انسان ها از هر موضوعی برای حوزه سلامت مهم تر است.

دکتر کرد گفت: از همشهریان عزیز به ویژه ساکنان نجف‌آباد و روستاهای حومه درخواست داریم با توجه به نزدیکی عید فطر به منظور کنترل و پیشگیری از همه گیری بیشتر بیماری کرونا از شرکت در نماز بویژه افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای خودداری و از دید و بازدید، دست دادن و روبوسی و حضور در تجمعات بشدت پرهیز کنند.

روند صعودی موارد ابتلا به کرونا در ایرانشهر

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر نیز از روند صعودی موارد ابتلا در این شهرستان خبر داد.

ابوذر کوثری در نشست شورای اداری ایرانشهر اظهارداشت: بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به دلیل رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در چند روز اخیر روند گسترش ویروس کرونا در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه صعودی و به وضعیت قرمز نزدیک شده است.

وی افزود: مساله مهم و حائز اهمیت در شرایط کنونی در ایرانشهر انتشار ویروس کروناست که متاسفانه تعداد مبتلایان به این ویروس به صورت تدریجی در این شهرستان رو به افزایش است.

فرماندار ایرانشهر با بیان اینکه زیرساخت‌های پزشکی و درمانی این منطقه نسبت به بسیاری از مناطق دیگر کشور ضعیف‌تر است افزود: با این حال اقتضائات و شرایط فرهنگی حوزه جنوب سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت خوبی نیست.

کوثری گفت: در راستای کنترل ویروس کرونا بسیاری از ارگان‌ها که محوریت کنترل این ویروس را داشتند فعالیت‌های مهمی در زمینه کنترل آن از جمله فاصله گذاری اجتماعی انجام دادند و از این منظر ایرانشهر از جمله شهرستان‌هایی بود که با جدیت ورود کرد که نتایج مطلوبی را در پی داشت اما متاسفانه به دلیل برخی بی ملاحظه گی‌ها هم‌اینک وضعیت در این منطقه از شرایط خوبی برخوردار نیست.

وی بیان کرد: همه ادارات و ارگان‌ها موضوع ویروس کرونا را جدی گرفته و در زمینه کنترل این ویروس ورود کنند و منتظر ارائه خدمات دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت ایرانشهر نباشند.

فرماندار ایرانشهر مهمترین عامل پیشگیری از ویروس کرونا را طبق توصیه‌های پزشکی استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی دانست و عنوان کرد: بهترین عامل بازدارنده و مهار کننده این ویروس اجتناب از تجمعات است.

حساسیت مردم نسبت به ویروس کرونا کاهش یافته است

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم آگاهی لازم و کافی را در خصوص بیماری کرونا دارند اما حساسیت آنان نسبت به گذشته کاهش یافته و همین موضوع باعث سرایت گسترده این ویروس در میان مردم شده است.

دکتر مهدی میرادی افزود: گمانه زنی‌ها در خصوص ضعیف شدن ویروس کرونا تا کنون اثبات نشده و همچنان شاهد گسترش و میزان مبتلایان به این ویروس هستیم.

وی تصریح کرد: مردم توجه داشته باشند موارد ابتلا به کرونا در منطقه هم‌اینک با روند صعودی در حال افزایش است و بیماران نیازمند بستری در بیمارستان نیز در این روزها افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار گفت: راهکارهای بسیار ساده‌ای برای پیشگیری از ویروس کرونا وجود دارد که با رعایت مواردی از جمله شستشوی دست‌ها با آب و صابون مایع به مدت ۲۰ ثانیه، استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل، تردد کمتر به مراکز پر تردد و از همه مهم‌تر ماندن در خانه راهکارهایی است که با رعایت آنها تا حد زیادی در مقابل این ویروس در امان خواهیم بود.

کد خبر 514313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha